NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2008-04-21, 19:32
Jag skrev inte att jag ”inte anser att han är smed”, jag skrev att det inte finns något belägg för vilket yrke han hade. I mantalslängerna för 1640- och 1650-talen nämns många olika smeder, sporrsmeder, knivsmeder m fl, men ingen av dom heter Lars Andersson. I domboken nämns han inte heller med någon yrkesbeteckning.  
 
Lars Anderssons namn ihop med ”heller Spijlhammarn” nämns en gång i notisen från 1653, och mig veterligt inte på något annat ställe. Det säger inte något om vilket yrke han hade, bara att han kallades ”Spilhammarn”. Det i sin tur kan bl a bero på att han kom från en hammare (ev. spikhammare), eller att hans far eller farfar gjorde det. Det kan till och med vara så att han kallades så efter något som har med hans fru att göra. Det var definitivt inte ovanligt att det var på det sättet.  Det enda vi kan vara så gott som säkra på är att han kallades så för att skilja honom från alla andra Lars Andersson i staden.  
Vi vet helt enkelt inte än varifrån namnet kommer!
 
När det gällde var i Örebro Lars Andersson och senare hans troliga son Lars Spilhammar bodde, så tror jag inte att det var på det som kallas Smedjebacken. Detta grundar jag på att de Lars Andersson jag hittat, och även den troliga sonen Lars Spilhammar, förekommer i den första hälften av dom som bor norr om ån. När sedan Smedjebacken nämns för sig i mantalslängden så är inte Spilhamrarna med där utan fortfarande i den delen som kallas norr om ån.  
 
Och naturligtvis tillåter jag dig att tvivla!