NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-04-21, 18:12
Jag kan naturligtvis inte veta om han är född i staden eller inte.  
 
Men min bedömning är att han liksom många andra smeder och hantverkare vid mitten av 1600-talet, pga. rådande samhällsordning och kanske under påverkan av just landshövding Gustaf Leijonhufvud - Klingnéus visar i sin uppsats hur förmyndarregeringen och landshövdingen vid ett antal tillfällen försökte lösa problemet med trilskande landsbygdssmeder - troligen inflyttat till Örebro och området norr om ån kallat Norra Smedjebacken. Området fick också namnet efter alla smeder som etablerade sig där.
 
Blir förståss förvånad över att du inte anser att han är smed. Jag trodde det rådde samstämmighet bland debattörerna kring detta. Enligt SAOB är Spilhammare liktydigt med spikhammare. Men du ifrågasätter alltså detta? Han förekommer med Spilhammar i namnet, men har ett annat yrke? Han bär namnet efter sin far, farfar eller annan släkting och har själv inget med yrket att göra?  
 
Tillåt mig tvivla.  
 
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/145254.jpg)
 
Källa: Sören Klingnéus, Vi flyttar inte även om de skär halsen av oss – när Nerikes Faktori skulle centraliseras till Örebro, s. 38. Uppsats (B?), Uppsala universitet [Saxonarkivet, Örebro Stadsbibliotek].