NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2008-04-21, 10:53
Jag ställde också bara frågor. Jag har inte anmärkt på någon bedömning du gjort. Jag frågade med anledning av vad du skrev. Att jag strök under en bit i citatet berodde helt enkelt på att det var just den biten jag var undrande över.
Jag betvivlar inte alls att faktorismeder skulle ”tvingas” bosätta sig i staden, samma sak hände i t ex Jönköping/Huskvarna där alla ”mina” faktorismeder var anställda, smeder som också var bosatta utanför staden.
 
Men det jag fortfarande undrar över är hur du drar slutsatsen att just Lars Andersson flyttade in i staden p g a det. Vad är det som får dig att tro att han flyttat in och inte var född i staden? Det finns inte ens något belägg (åtminstone inte hittills) på vilket yrke han hade.  
Att han kallas Spilhammar i domboken behöver inte nödvändigtvis betyda att han själv kom från en hammare eller var spiksmed, det kan lika gärna vara så att hans far eller farfar eller annan släkting hade med det att göra. Och vi vet inte ännu om Spilhammar är detsamma som spikhammare.
 
Texten i notisen lyder:
”Jonas/Joens Jöransson kärar emot efterskrevne på välb:ne Hr Gustaf Lejonhuvuds vägnar uppå Åkerskatt, för det de hans jord brukat haver” (min ”modernisering” av texten)
Jöransson är förmodligen Lejonhuvuds inspektor eller liknande.
6 år tidigare finns alla i staden, norr om ån, enligt mantalslängderna.