NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-04-20, 17:35
Man lär så länge man lever. Jag trodde att åkerskatt var liktydigt med den skatt eller arrende som frälsebönderna fick betala till adelsmannen istället för till kronan.
 
Jag har inget emot att du rättar mig när jag har fel, Lotta. Därigenom kan man lära sig och undvika samma misstag i fortsättningen. Och när det gäller tolkning och betydelsen av äldre ord har du säkerligen betydligt större erfarenhet än jag, som började släktforska för 14 år sedan. (Jag anser t ex att du är en av de absolut bästa här under Läshjälp. Därför tycker jag att det synd att du inte förekommer oftare numera under AF).  
 
Det är alltså mycket viktigt att förstå betydelsen av ord. Ett ord fel - och följden kan också bli helt fel. Och det är här jag missat några gånger. Gjort en feltydning eller inte förstått ordets innebörd. Men jag har definitivt inte hittat på betydelser av ord för att dom ska passa in dina (mina) teorier! Varför skulle jag göra det?? Om jag hjälper någon vill jag naturligtvis vara så sanningsenlig som möjlig. Men vilket sanningspatos man än drivs av sker misstag. Det gäller oss alla.
 
Även om nu Lars Andersson Spilhammar finns i staden Örebro, och inte på landet som frälsebonde under Gustaf Leijonhuvud, är det mycket som talar för att han kom dit som en följd av förmyndarregeringens politik. Den syftade till att göra städerna till grunden i en stark stat. Hantverkare på landsbygden skulle lockas till städerna för att därigenom med bl a tull och accis bidra till stadskassans ökade inkomster. Förståelse för detta får man genom att läsa Nilsson, Thörnquist och Klingnéus - även hans uppsats Vi flyttar inte även om man skär halsen av oss - när Närkes faktori skulle centraliseras till Örebro - ovan.