NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2008-04-20, 15:31
Det är ju ett imponerande jobb du lagt ner och beskrivit i ditt senaste inlägg, men när det gäller notisen i domboken från 1653, så står det att personerna är skyldiga åkerskatt. Åkerskatt var något som betalades för stadsjord, alltså jord som låg inom staden. Personerna i fråga har alltså inte varit bönder på någon av Leijonhufvuds gårdar på landsbygden. Troligen, med till sannolikhet gränsande visshet, så bodde dessa personer i Örebro. Och tittar man i mantalslängderna så hittar man mycket riktigt en Lars Andersson Minor där, norr om ån, även en Daniel karduansmakare, en Jon Torbjörnsson, en Jon Bengtsson och en Jon Håkansson finns där, samt ett par Lars Andersson utan tillnamn eller närmare beskrivning.  
Första gången namnet Spilhammar dyker upp i mantalslängden i Örebro, 1663, är det just norr om ån, Lars Spilhammar. Vem han är är svårt att avgöra, om det är Lars Andersson eller en son till honom. Det troliga är att det är en son.
 
Lite att läsa om åkerskatt finns här, under Stadsjord:
http://runeberg.org/nfao/0170.html
 
Jag vet att du inte tycker om när jag har en annan åsikt än du eller påpekar att du har fel om något, Leif. Och du bortsåg tydligen helt ifrån det jag verkligen pekade på i mitt inlägg ovan, att du hittar på betydelser på ord för att dom ska passa in i dina teorier. Och det är inte första gången du gjort det. Den fantasin leder ingen vart alls. Däremot är naturligtvis fantasi bra när man försöker bygga upp teorier och hitta sökvägar till fakta som kan bekräfta/dementera dessa teorier. Men det är något annat än att fritt fantisera, som jag skrev ovan.
 
(Meddelandet ändrat av lotta den 20 april, 2008)