NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2008-04-09, 20:48
Leif, du skriver:
”Vill man krångla till allting och vända ut och in på detaljer kan man naturligtvis göra det, men man riskerar att göra bisak till huvudsak och därmed förlora riktningen.”  
Jag kan inte se att någon annan än du själv gör just detta.  
 
Jag är helt övertygad om att det i notisen från 1653 står ”Lars Andersson, heller Spijlhammarn”, där ordet heller har betydelsen eller. Det var ett vanligt sätt att skriva ordet eller på, och det var ett vanligt uttryck för att specificera vilken Lars Andersson det var frågan om. Det var också vanligt att lägga till -n eller -en efter en del namn, som Birgitta också skriver ovan, t ex Gert Ysing i Örebro kallas Ysingen.
Jag har aldrig sett ordet håller i betydelsen att någon ”upprätthåller”/äger/innehar (eller annat) en hammare eller gård. För säkerhets skull sökte jag igenom en del av mina egna domboksavskrifter; Tveta häradsrätt 1605-1681, Jönköpings RR och kämnärsrätt 1570-1645, Visingsborgs grevskap 1613-1645 samt 1661-1665(del av), sammanlagt 2715 sidor utan att hitta hålla/håller i den betydelsen en enda gång.  
Om ”Spijlhammarn” skulle ha varit en plats där Lars Andersson bodde skulle det ha stått i, på eller vid.
 
Du skriver också:
”I vilken tid Per Spilhammar levde, var fädernehemmanet fanns och vilken betydelse hammaren Spilhammar hade lokalt och regionalt samt för namnet, tycker jag är huvudsaken.”
Visst är det viktigt att tänka på i vilken tid P S levde, och just därför är det också viktigt att känna till hur ord och uttryck användes på den tiden för att kunna förstå deras innebörd.
Naturligtvis skulle det vara av betydelse att veta något om ”hammaren Spilhammar”...problemet är väl bara att ingen, åtminstone inte hittills, hittat en hammare med det namnet, varken lokalt eller regionalt.
För att hitta fädernehemmanet så är man tvungen att hitta fadern..och det är ju det Birgittas forskning rör sig om här.
 
Man måste alltså utgå ifrån dom uppgifter/fakta man verkligen har och inte ”krångla till allting och vända ut och in på detaljer”. Utifrån dom fakta man har bygger man upp en teori, och sedan försöker man hitta fakta som antingen bekräftar eller dementerar denna teori. Att fritt fantisera kan visserligen vara kul, men det för inte forskningen framåt