NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-04-06, 20:31
Ja, det kan stå Spilhammarn. Men det ändrar inget i sak. Jag vidhåller min tolkning att det står holler och att noteringen syftar på en hammare och inte ett namn.
 
Att Per ett halvår senare nämns med Spilhammar ser jag som fullt naturligt: han, liksom övriga syskon, tar namnet från det hammarställe där de är uppväxta. Inget konstigt med det! Att fadern kanske bara skrivs Lars Andersson i handlingarna, även om han driver Spilhammaren, är lika begripligt. Vid de hammarställen jag stött på i Bergslagen, där jag har de flesta av mina fäderneanor, skrivs brukaren med sitt patronymikon i mantals- och roteringslängder. Och skrivs han Lars Andersson Spilhammar eller Lars Spilhammar i domboken är det holler inget jag höjer på ögonbrynen för.
 
Vill man krångla till allting och vända ut och in på detaljer kan man naturligtvis göra det, men man riskerar att göra bisak till huvudsak och därmed förlora riktningen. I vilken tid Per Spilhammar levde, var fädernehemmanet fanns och vilken betydelse hammaren Spilhammar hade lokalt och regionalt samt för namnet, tycker jag är huvudsaken.
 
Ponera att Spilhammaren är en frälsehammare som ägs av Gustaf Lejonhuvud och drivs av Lars Andersson. OM det stämmer, skulle adelsmannen producera järn - möjligen förädlat - för något annat behov än krigsindustrin? Så här skriver Klingnéus (s. 405): [..] Vapentillverkningen kom att bli något av de styrandes skötebarn. Det intresse som visades av Gustav Vasa upprätthölls under sönerans regeringstider [..]. Jag har svårt att tänka mig att en ättling till Gustav Vasas hustru ens skulle komma på tanken (om det öht var tillåtet?).