NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2008-04-04, 19:20
 
Hej Leif
Ok jag trodde att du kanske fått det förklarat för dig men visst kan jag ta kontakt med Björn Asker själv. Mailar min adress till dig. Nej jag har inte lagt ut notisen förut för jag hade inte sett den själv, Ulf Persson skrev bara att det stod ”Lars Andersson eller Spilhammar”. Vore ju bra om jag kunde hitta lite fler notiser där hans namn nämns gärna tillsammans med några andra släktingar. Jag sökte lite på nätet när det gäller Gustaf Lejonhuvud och hittade att han bl a ägde Hjälmarsberg, Kägleholm
Hittade även denna text: ” Denne Leijonhufvud var född 1597 och dog 1658 som f. d. landshövding. 1651 hade han förlänats friherrlig värdighet med rätt att skriva sig till stamgodset Ekebärg i Lillkyrka med de före detta av ålder förvärvade ärftliga vilkor och conditioner dervid oförkränkte. Han blev stamfader för den ännu levande friherrliga ätten Leijonhuvud.  
Under hans tid avbrann huvudbyggnaden å Ekebärg. Den befann sig då å den s. k. Djurgården, men återuppfördes efter branden 1660 å annan plats i närheten. Han ägde även Hjälmarsbärg och Ådön”. Nu vet inte jag vilken socken dessa platser tillhör men det kanske du gör Leif? Vore kanske en tanke att söka i mantalslängderna efter Lars S. Att Gustaf Leijonhufvud var landshövding i Örebro Län har jag förstått eftersom han ofta nämns i domböckerna. Finns roterings- och utskrivningslängderna för adliga ätter filmade annars? Alla teorier är till för att prövas tycker jag så att kontrollera faktoriets personal är ingen dum idé. Jag har heller aldrig sett några avlöningslistor, det var därför jag inte riktigt kunde läsa och förstå dem. Bra att även de finns på mikrokort. Vi får se vad jag kan hitta i mina kort.
Trevlig helg
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 04 april, 2008)