NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-04-04, 00:35
Hej Birgitta!
 
Även om jag har fått kopia av registerkortet är det svårt att se och tyda Björn Askers handskrivna notiser, som delvis är förkortningar. Han har insett detta och därför gjort vissa kommentarer (med kulspets) till vissa avsnitt. Men du kan få brevet ifall du kan få ut något mer av noteringarna. Du har mer nytta av detta än jag. Sedan kan du ju kontakta Björn Asker själv och fråga på det du inte kan läsa. Mejla mig bara adressen.
 
Den här notisen känner jag inte igen. Har du lagt ut den förut? Den ger ju flera ingångar. Den här Gustaf Lejonhufvud är troligtvis en av adelsmännen som förlänades hemman i Närke. De personer som uppräknas är då landbönder under frälset. I rot o utskrl är adelns folk upptecknade för sig, så det går med lätthet att kontrollera om Gustaf Lejonhufvud är en adelsman (och kanske militär?). Då ser du också i vilken socken och vid vilka gårdar bönderna skrevs. Det verkar onekligen lovande att denne Lars Andersson kan vara fadern! Han heter iaf Spilhammar. Och vet du vid vilken socken och gård han är skriven, kan du sedan kontollera faktoriets personal. Det finns också, enl. Sören Klingnéus noter, andra källor med längder på personalen. (Märk väl att jag bara har en teori om att fadern var knuten till gevärsfaktoriet och att namnet har sitt ursprung däri. Det kan alltså mycket väl vara fel. Men om du läser Klingnéus uppsats, förstår du att många på Närkes landsbygd och i Örebro engagerades i den krigsindustri som uppstod, inte minst pga. 30-åriga kriget).  
 
Noteringen efter Spilhammars namn i 1659-års avlöningslista är 658 vid Öfl. Comp...., d v s att han året innan var vid nr 2, Överstelöjtnanten Erik Drakenbergs Kompani. Det ser du då i bilden ovanför. Det är helt enkelt en lista som visar var han tjänstgjort och låg till grund för lönen. Det är första gången jag tittat i dessa längder, så det är en helt ny källa för mig. Men denna källserie, liksom de flesta andra från Krigskollegiet, har mikrofilmats.  
 
Jag har svårt att avgöra om karriären var snabb. Har ju ingen erfarenheter av rytteriet. Du borde fråga någon på Krigsarkivet. Men Björn Asker hade väl en tanke (i mejlet) om att karriären också kunde ha accelererat pga. krigen. Det fanns helt enkelt inte tid för en normal befordringsgång i svåra krigstider. Några pinnhål hoppades över. Men sedan kan han också ha utmärkt sig. Gravstenen i Sköllersta kyrka vittnar väl om det. Inbillar mig att ett sådant minnsemärke över en löjtnant var förbehållet dem som på något sätt gjort betydande insatser för landet.
 
Vänligen,
 
Leif