NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2008
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2008-04-03, 19:59
Hej Leif
Otroligt vilket arbete du lagt ner och detta för en släkt som inte ens är din egen, verkligen snällt av dig. Tack så mycket för detta. Jag har läst din brevväxling med Björn Asker och även tittat på hans registerkort. Tyvärr är texten lite svag på sina ställen så jag ser inte vad som står, t. ex ser jag inte riktigt vad som står under ordet stupad? Inte heller ser jag vad som står i meningen ganska högt upp på högra sidan, meningen slutar med ordet fel? Den mening som börjar med 1671:1 precis under ovan nämnda mening kan jag inte heller läsa riktigt? En fundering jag har är om den regementsskrivare Peder Samuelsson som nämns i texten kan vara samma person som den auditör Peder Samuelsson som nämns i brevet av Per S 1675? Jag sitter och går igenom domböcker för åren 1638-1656 men hittills har jag inte hittat något av större intresse även om jag hoppat lite mellan åren. Jag har sett notisen som Ulf Persson hittade från 1653 där det står följande:  
 
Jonas Jöransson kärar emot efterskrevne på välb:ne Hr Gustaf Lejonhuvuds vägnar uppå Åkerskatt, för det de hans jord brukat haver
Lars Andersson, heller Spilhammar   Daler 8:16
Lars Andersson Minors änka           Daler 8:16
Joen Bengtsson                      Daler 8:16
Joen Torbjörnsson              Daler 8:16
Joen Håkansson                      Daler 8:16
Daniel Karduansmakare              Daler 8:16
                  Summa: Daler 51:-
 
Min förhoppning är att detta är fadern till bröderna Spilhammar men då måste jag nog hitta flera notiser som är tidigare än 1653 innan man kan slå fast detta. Vore intressant att ta reda på vart Gustaf Lejonhuvud hade för ägor i Örebrotrakten och om det via detta gick att hitta Lars Andersson i mantalslängderna. Hittade även denna notis:
 
1 augusti 1653
Efterskrevne förordnades att räkna säde. Nils Pedersson och Claes Ersson, Söder.
Den Norr: Albrecht Nilsson, Per Spilhammar.
 
Det är lite svårt att läsa avlöningslistorna så jag förstår inte riktigt vad som tas upp, vad betyder t ex det som står efter Per S namn när han tillhörde Claes Stensson Bölljas kompani? Jag har tittat på de första bilderna som du lagt upp, jag kan inte se att någon Spilhammar, har jag missat det? Det jag såg är att det sunnan åån nämns 4 st Lars Andersson och Nordan åån nämns ytterligare 2. Nu vet jag inte om det är rätt person men jag har sett att det i domböckerna nämns 2 st Lars Andersson där den ena benämns ”Major” och den andre ”Minor” vilket jag tror betyder ”store” och ”lille” eller ”äldre” och ”yngre”, om jag inte minns helt fel så har jag för mig att de bodde nordan ån. Eftersom det i texten som jag lagt in ovan redan nämns en Lars Andersson Minor så var min tanke att Lars Andersson Spilhammar var den som kallades Major. Men som sagt det är bara en tanke jag har och jag kommer fortsätta mitt letande i domböckerna.  
 
Jag ser att du tycker att Per S militära karriär var snabb, har du någon uppfattning om den var exceptionellt snabb eller kan det bero på krigstider? Självklart skall du ägna din tid åt din egen släkt annat kan jag inte begära, är jättetacksam för det du hittat och att du ändå har lust att titta lite grann när du åker till Uppsala. Nu skall jag titta på alla de andra bilderna som du lagt ut. Återkommer med eventuella kommentarer och funderingar när jag gjort det.
 
Mvh
Birgitta