NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-04-02, 20:58
Så har jag då besökt det arkiv som jag tycker om att besöka, nämligen Krigsarkivet!
 
Men jag måste direkt säga att 1/ vi kan glömma Peder Laasson i Berg, Sköllersta sn och 2/ jag har inte fått några nya uppgifter om Pers far eller fädernehemman. Tyvärr! (http://aforum.genealogi.se/discus/clipart/zz_confused0025.gif)  
 
Började med räkenskaperna (Krigskollegium, Militiekontoret). De är mikrofilmade tom 1630. Därefter måste sökningen ske i en box med gamla registerkort. Och det var inte upplagt riktigt som jag tänkte. Man måste nämligen veta regementets och kompaniets aktiviteter under åren för att veta vad man ska beställa. Det betyder att man först måste gå igenom rullor för att se var Per Spilhammar befann sig mellan 1657-1676. Därefter finns underlag att gå igenom räkenskaperna systematiskt. Men jag tror förutsättningarna är goda att hitta flera uppgifter om Per Spilhammar i denna källserie. Blev själv glatt överraskad över resultatet när jag sökte igenom räkenskaperna tidigare för Österbottens regemente. Men detta rörde förvisso aktiviteter knappt 100 år senare.
 
Så jag gick lite grann på en mina direkt vid ankomst. Upplägget i räkenskaperna var alltså inte (som för Österbottens regemente) på regemente och år. Började istället genomgång av rullorna och därefter andra källserier. Fann då några handlingar som kanske kan vara intressanta att återge. Det gäller dels rullor för Upplands kavalleriregemente [KrA, Rullor, vol. 1657:1, s. 111, kort 2:7 resp. 1657:8, s. ?, kort 1/3], dels några avlöningslistor [Krigskollegium, Militiekontoret, serie GIvb]:
 
 
 
 
Här ser vi att Per Spilhammar första gången mönstrade på som löjtnant i Halmstad den 28.8.1657 för Jakob Nymans kompani. Och han hade tre (3) understödshemman i Sköllersta: Vallby i Längbro sn, Mark i dito sn, Valtorp i Asker sn och Rånsta i Vintrosa sn. De sista två med hälften var av kostnaden för utrustning av en häst.
 
Sedan har vi här exempel på löningslistor för kompanierna i regementet 1658 och 1659:
 
 
 
 
Det visar sig att Per fick rycka in vid fler kompanier dessa år. Ersatt sannolikt stupade, skadade eller avgångna. Men även om det iof sig är intressant ger det inget nytt om hans härstamning.
 
Per har således värvats. Varifrån är den stora frågan? Men av den snabba karriären att döma har han nog inte rötterna i något enkelt bondehemman. Jag har varit i kontakt med Björn Asker, lektor och fil. doktor vid Uppsala universitet, som skrivit ett kapitel i Närkes militärhistoria. (Även Hur riket styrdes, ISBN 978-91-88366-77-1). Han har forskat en del på Spilhammar och är inne på samma linje. (Jag mejlar brevet och vår mejlkontakt till Barbro och Stefan. Är det flera som är intresserad - hör av er!). Namnet -hammar antyder, som vi varit inte på, anknytning till bergsbruk. Och eftersom alla tre understödshemmanen låg i Närke finns det väl anledning att tro att även fädernehemmanet låg där. Kanske i Hammars sn? Och måhända var fadern knuten till Gevärsfaktoriet i Närke och Örebro? (Sören Klingnéus har forskat i detta och har skrivit en intressant artikel; Från Närkes faktori till Bofors Krigsindustri i Örebro län. Eldhandvapen och blanka vapen [Från bergslag och bondebygd 1997 s. 387-432]). Symbolerna i vapenskölden indikerar något inom manufaktursmide. Jag passade på att digitalfotografera några mycket intressanta mantalsängder över faktoriets personal 1633 (vol. 202), 1640 (vol. 208) och 1647 (vol. 214). Kommer att lägga ut uppgifterna i Leifs space så småningom. De finns på mikrokort av rot- och utskrivningslängder Närke. Detsamma gäller Mantaledt uppå Bårgeskapett och Stadz Inevånnare uti Örebro medh deras drännger 1640 (vol. 208) här:
 
 
 
 
För att få uppgifter varifrån han värvades behöver rullorna studeras mera noggrant. Nu visar uppgifterna i Askers registerkort att han var värvad ryttare redan 1655 vid Upplands ryttare under Gyllenpatrons kompani. Utifrån detta får man söka sig igenom kompanierna och se ifall någon uppgift kan ge en öppning. Annars återstår inget annat än sökning i räkenskaperna 1655-1676. Och det kräver säkerligen någon veckas vistelse på KrA. Vi får inte heller glömma Länstyrelsen och lantkontoret! Av Kurt Ågrens noter - har berört detta ovan - framgår att ffa ryttare och deras änkor ofta framförde klagomål till landshövdingen.  
 
Jag ska till Uppsala den 22 april och kan ägna lite tid åt detta. Med betoning på lite. För i ö måste jag faktiskt ägna mig åt mina anor framöver, även om sökningen efter Spilhammar har gett väldigt mycket!