NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2008-03-16, 18:37
Mycket intressanta uppgifter minst sagt. Skall bli spännande att se om du kan följa Per Larsson i Bengtboda för att se om det är han som senare tar sig namnet Spilhammar. Eftersom fullmakten togs upp i Kumla häradsrätt borde väl Anders S bott i Kumlatrakten, eller? Tänkte kolla upp om han finns nämnd i mantalslängderna. Är det Kumla, Hallsberg och Lerbäck som gäller då? OM detta är samma Anders S som senare bodde i Viksta är detta den hittills tidigaste noteringen där hans namn nämns, det tidigaste innan är ju från kyrkräkenskaperna 1675. Med tanke på att Per S uppvisar fullmakten 3 år efter Anders S har rest så verkar det ju som om Anders S är död men borde det inte stått i så fall? Kanske det finns fler notiser som rör samma ärende? Synd att inte ArkivDigital hunnit filma av dessa domböcker för då kunde man börjat rota direkt. Jag har köpt lappkatalogerna både för häradsrätten och lagmansrätten så det är bara att beställa. Jag beställde förra veckan köp av kort som berör Örebro rådhusrätt och magistrat åren 1638-1656. Jag tänkte se om jag kan hitta ytterligare information om exempelvis arvskiftet efter Nils Svensson 1641. Massor att gå igenom men som sagt kul är det.
 
På återhörande
Birgitta