NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2008-03-16, 10:00
Hej Leif och Ulf!  
Bra jobbat Leif med framtagning av ännu fler spännande uppgifter om släkten!
Jag tänkte precis som Ulf, men eftersom det inte ändrade innehållets betydelse så lät jag det bero.  Liksom det faktum att namnet faktiskt stavades Spijlhammar i bilderna ovan.
 
Däremot funderar jag på om det är så säkert att Anders dör. Visst kan det finnas en Anders som dör, men vi kanske inte ska utesluta att det kan vara samma Anders som i Viksta ändå.  
1) Man kan ju ha trott att han avlidit?
2) Eller också har det möjligen någonting att göra med att Anders i Viksta faktiskt gift sig och, enligt en DISBYT-uppgift, fått barnet Anna född 1667 i Viksta?
 
Det var ju fritt att klättra i DISBYT-trädet igår under Släktforskningens dag och jag sökte på Spilhammar och fann 167 träffar, varav flera var dubbletter med skiftande uppgifter om samma personers förhållanden när det gäller dödsår barn och vigslar. Det behöver kollas upp. Källorna och datum, inte bara årtal, borde redovisas i DISBYT!
 
Det verkar inte finnas någon som bär namnet Spilhammar i Sverige idag, men den sista som föddes med namnet kan fortfarande leva om jag inte missförstått det hela. Nils* Gustaf Spilhammar avled enligt DISBYT 1968.
 
När det gäller Carinas insats, vill jag ändå tacka och uppmuntra, för vi vill hellre se att fler bidrar med uppslag, än att de inte bidrar alls förstås, även om det ibland innebär att sådant som redan diskuterats kommer upp igen.  
 
Den här gången fick i alla fall jag ett tips om att Göran Ekberg hade varit vänlig nog att lägga ut avskrifter ur domböckerna! Då är de dessutom sökbara på internet!  
 
(Meddelandet ändrat av simson den 16 mars, 2008)