NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2008-03-13, 20:41
Jag uttryckte mig kanske väl hårt eller oklart om mina egen födelseuppgifter. Låt mig försöka förklara igen. När jag matar in mina personer i mitt släktforskningsprogram, så brukar jag alltid ange ett uppskattat årtionde som kan vara rimligt att personen kan vara född, det anges i DISGEN för Mac som 166. för 1660-talet till exempel. Detta gör jag för att ha lite vägledning när jag söker efter personen i min efterforskningar och oftast stämmer ju mina antaganden hyfsat, dock inte alltid förstås. Men det är ju extra viktigt att ha någon uppskattning att gå på om det finns flera personer med samma namn, som levde under olika tidsepoker.
 
Dessutom lägger jag också ofta in uppgifter från olika håll där personer med släktnamn som Spilhammar nämns, från Svenska antavlor, Svenska släktkalender, DISBYT, Genealogiska förening, internet, osv. Då anger jag i mitt dataprogram varifrån uppgiften kommer. Men det absoluta värdet av uppgiften har man ju inte förrän man helst sett dokumentet själv eller möjligen har noga dokumenterad källuppgift åtminstone.
 
Det betyder ju inte att allt jag skrivit om en viss person eller om alla personer är helt värdelösa. Särskilt inte det jag forskat om själv!
 
Ingrid Bengtsdotter Bergs far heter Bengt Eriksson Berg, enligt nämnda hemsida, och hennes mor heter Margareta Påvelsdotter Humble. Detta verkar komma från mig och detta är helt säkert belagt, vilket visats genom bland annat Nina Lundgrens domboksforskningar i Viksta socken (Norunda härad?).
 
Jag ska försöka återfinna mina (för mig perifera) uppgifter om Spilhammar vid tillfälle som bland annat består av handskrivna brev från Nina Lundgren med hennes fynd ur domböckerna, men även annat som jag samlat på mig i ladorna.....
 
Mitt intresse har ju som jag skrivit tidigare i första hand handlat om släkten Humble, och tar gärna emot eventuella tips om den släkten och dess ättlingar i denna diskussion genom Anders Spilhammars efterkommande i första hand.  
 
Men jag tycker förstås också det är intressant och spännande att följa de entusiastiska och skickliga släktforskarkollegor som är på spaning efter de Spilhammarskopplingar som flytt!  
 
I notisen från domboken från 1653 står det att Per Spilhammars hustrus far heter Bengt Jonsson och hennes mor heter Nilsdotter Rynning kan vara en tråd att följa när det gäller henne efter som brodern bar det namnet, även om han förstås kan ha tagit det senare också!
 
(Meddelandet ändrat av simson den 13 mars, 2008)