NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-03-12, 19:20
Jag är lika skeptisk som du till andrahandsuppgifter från div. hemsidor utan några som helst källhänvisningar, Birgitta!
 
Har man kört fast i forskningen kan dock varje upptänkligt tips vara värt att kontollera för att komma vidare. Men tipset eller idén kan inte vara annat än just en hypotes, som måste bekräftas eller förkastas, efter att man kontollerat sanningshalten i uppgifterna. Ofta är det så det går till i forskningen.
 
Nu visar det sig dock att du har uppgifter som jag inte känt till. Att en (Per) Spilhammar är gift redan 1653 och Ingrids föräldrar anges i ett domb. ptk. detta år, har hög tillförlitlighet. Det förändrar källäget och öppnar för andra möjliga lösningar. Handlar uppgifterna om din Spilhammar? Finns det trots allt TVÅ Per Spilhammar? Uppgiften indikerar iaf att hustrun kommer från Örebrotrakten. Och för den fortsatta forskningen är der viktigt att ha Ingrids föräldrarnas namn i åtanke.
 
Oaktat detta, anser jag ändå det är viktigt att undersöka framför allt Pers, men även Ingrids, eventuella  anknytning till Uppsala och när Per antog namnet Spilhammar (om det nu är ett taget namn?).  
 
Jag kan hjälpa dig med detta. Ska till KrA den 31 mars. Då kan jag kontollera rot- o utskrl för att försöka ta reda på när han utskrevs till soldat och namnet första gången dyker upp i rullorna.  
 
Vänligen,
Leif