NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2008-03-12, 16:45
Ja, jag uppfattar det faktiskt så att man kan bortse från alla uppgifter, i alla fall när det gäller Per S. Jag har förut varit i kontakt med Stefan Simander och frågat om han har några uppgifter om Per S men fick svaret att han inte hade det eftersom han inte var släkt med Per S. Nu vet jag inte om Stefan har omvärderat sitt svar men jag tror inte det. Det bästa vore om Stefan själv berättade vilken källan till uppgifterna är. Jag har tittat i mantalslängderna för Viksta från 1642 och framåt, den förste med namnet Spilhammar är Anders S som nämns 1677 på s. 203. Året innan som finns är 1674 och då nämns Sigfrid Olsson, Erik Larsson och Anders Persson. Enligt militärrullor skulle Anders varit bosatt i Uvlunge i Viksta men det finns ingen Anders S där heller de år jag tittat. Nu saknas åren 1670-1673 så han kan ju ha bott där tidigare. Nej jag vet att man inte skall förlita sig på andrahandsuppgifter och det är därför jag är skeptisk mot uppgifter som finns på en hemsida utan några som helst källangivelser.  
 
Detta stycke måste jag kommentera hela därför klistrar jag in det som jag gör: ” Hela resonemnaget om tipset med Viksta socken bygger ju på antagandet att det är samma familj som finns där och senare i Sköllersta. Så jag har följaktligen utgått ifrån att det finns EN person Ingrid Bengtsdotter, inte två! Alltså en hypotes om ett möjligt släktsamband. Eller rättare: att personerna i Viksta och Sköllersta är identiska. Är det så svårt att förstå?”  
 
Det finns ju faktiskt inget på sidan som antyder att Per S och Ingrid Bengtsdotter Berg har någonting med varandra att göra. I notisen från domboken från 1653 står det att Per Spilhammars hustrus far heter Bengt Jonsson och hennes mor heter Nilsdotter. Ingrid Bengtsdotter Bergs far heter Bengt Eriksson Berg, enligt nämnda hemsida, och hennes mor heter Margareta Påvelsdotter Humble.  
 
När det gäller gravstenen har jag fått förklarat för mig att datumet som står på stenen är det datum som stenen blev färdig och har inget med vare sig Per S eller Ingrid Kruses dödsdatum att göra. Att Per S blev adlad är också fel, på Gröna Stubben skriver Magnus Bäckmark följande:  
 
Jag skulle beskriva vapnet enl följande:  
Sköld: Ett stolpvis ställt bergjärn på vardera sidan åtföljt av en stolpvis ställd kil. Hjälmprydnad: En uppskjutande klädd arm svingande ett svärd mellan två glavenstakar med i knut innanför dukarnas ytterkant slagna standar.  
Sköldemärket visar verktyg som anknyter till berghantering och hjälmprydnaden är typisk militär. Bergjärnet är det verktyg som man håller mot berget och slår på bredsidan av med en slägga.  
Hjälmen är sluten, dvs det är en högst korrekt framställning av ett ofrälse släktvapen .
 
Första gången, hittills hittat, namnet Spilhammar (Andreas/Anders) finns belagt i källor i Viksta är 1675 i kyrkoräkenskaperna och 1677 i mantalslängden (saknas 1675-76).
 
Första gången, hittills hittat, namnet Spilhammar (Per) finns belagt i källor i Örebrotraken är 1653 i Örebro dombok, och då är han gift med en kvinna vars mor kommer från Örebro och har sin släkt kvar i Örebro.  
 
Av Ulf Persson har jag även fått notisen från 1653 6/6 nämns Lars Andersson eller Spijlhammar
 
Per Spilhammar nämns i Sköllerstas (och Svennevads) kyrkoböcker från 1659 till 1677 (lucka 1652-58).
Dessutom finns flera Spilhammar i Örebro; Olof Larsson Spilhammar i domboken 1654, Lars Spilhammar i mantalslängden 1663, och Anna Spilhammar i domboken 1676.  
 
Mvh
Birgitta