NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-03-11, 21:07
Instämmer att det var bra vi fick personen bakom källan!  Men varför skulle tipset ha svalnat? Så du uppfattar att Stefan menar att ALLA uppgifter han lagt ut kan bortses från helt och hållet? Det kan väl bara Stefan svara på. Men så uppfattar inte jag det. Det är väl åldersuppgifterna  som kan bortses från, att det varit mer av en gissning än en uppskattning?  
 
Med primärkällor menar jag i detta fall, att man måste kontrollera tillgängliga källor från tiden de levde i Viksta socken - rot- o utskrl, rullor, mtl, jordeböcker, kyrkoräkenskaper (jo, det finns faktiskt kyrä för Viksta socken!) - och inte förlitas sig på andrahandsuppgifter som någon annan forskare har tagit fram eller som förekommer i någon hembygdsskrift.
 
Hela resonemnaget om tipset med Viksta socken bygger ju på antagandet att det är samma familj som finns där och senare i Sköllersta. Så jag har följaktligen utgått ifrån att det finns EN person Ingrid Bengtsdotter, inte två! Alltså en hypotes om ett möjligt släktsamband. Eller rättare: att personerna i Viksta och Sköllersta är identiska. Är det så svårt att förstå?
 
Jag tittade idag som hastigast i en hembygdsbok om Sköllersta, Sköllerstabygden 2. Och där fann jag, mycket riktigt, uppgifterna om att Spilhammar skulla ha adlats och att han och hustrun ligger begravd i Sköllersta kyrka och gravstenen med inskriptionen om Ingrids död 15 maj 1662 samt en vapensköld. Nu var det väl lite si och så med källhänvisningar i boken. För i förordet anges också något i stil med att den inte är en uttömmande sockenbeskrivning och inte gör anspråk på fullständighet, i likhet med många lokalhistoriska verk. Så på vad de grundar resonemanget vet vi inte särskilt mycket.  
 
Men otvetydigt finns där gravhällen, den går inte att borse ifrån. Den är dessutom avbildad i boken. Men hur de kan skriva att Ingrid Bengtdotter Kruse avled 1662 förstår jag inte. Vi har ju helt andra uppgifter om hennes dödsdatum. Vapenskölden är dock intressant. Vet inte hur mycket du forskat i detta, t ex hos Riddarhuset. För den visar bl a ett städ och två spikar. Det skulle kunna peka på Spilhammars koppling till hammare och smide. I namnet ingår ju hammar. Kanske var fadern spiksmed? Måhända vallon? Och vid något bruk i Uppland? Delar av vapenskölden skulle då kunna ge visst fog för kopplingen till Simanders uppgifter, t ex att Ingrids far var fogde vid Dannemora gruvor (om uppgifterna fortfarande är relevanta?). Jag vet inte huruvida det fanns en hammare där. Eller var vallonerna fanns i Uppland. Det kanske Stefan kan svara på.
 
Så har du då fått ytterligare ett tips! Kanske kan det ge någon öppning?