NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-03-10, 19:32
Bra, jag var rädd att du skulle avfärda tipset!  För även om vi nu inte vet vem som lagt ut uppgifterna, vill jag betrakta det som ett mycket hett tips. Att personen i fråga anger födelseåren till 1640 resp. 166? kan på intet sätt göra en kontroll mindre angelägen. Vem vet vilka uppgifter som ligger till grund för dessa? Kanske är det bara en uppskattning? Och då kan, som bekant, årtalet skilja mot det faktiska högst väsentligt. Min uppskattning av Pers födelseår är, precis som Bengt Nilsson anger, omkr. 1630. Men just för att komma närmare sanningen är det viktigt att själva kontrollera primärkällorna. Det har iaf alltid varit min inställning.  
 
Särskild tyngd har sedan tipset för att det står att Per var ryttmästare vid just Livregementet till häst, bosatt i Berg, Sköllersta och död i slaget vid Lund 4/12 1676. Men det kanske inte du tycker?  
 
Ingrid Bengtdotter Berg verkar sedan vara första barnet medan Anders hustru, Sara är sjätte barnet, född 1648. Det innebära att Ingrid kan vara född 6-10 år tidigare, dvs. omkr. 1638-1642. Och det verkar rimligt. Om detta är dina anor kan du inte, utifrån källäget, veta om/när Ingrid Bengtsdotter tog tillnamnet Kruse. Kanske fanns det någon i hennes släkt som burit namnet Kruse? Fadern verkar vara gruvfodge vid Dannemora gruvor. Fanns det någon Kruse där? Och även om hon sedan burit tillnamnet Berg från början ser jag inget skäl till att hon inte senare, som officershustru, kunde byta till det måhända mera högstående Kruse. (Observera att det handlar om ett tillnamn och inte ett efternamn!).  
 
Och till sist en fundering: Kanske även Lars Spilhammar var knuten till gruvnäringen?
 
Forskningen går vidare!  
 
Mvh
/Leif
 
(Meddelandet ändrat av legony den 10 mars, 2008)