NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-03-10, 02:59
Birgitta,
 
Du gör, som sagt, vad du vill med de tips jag levererat. Men att låsa fast sig vid att släkten har sitt ursprung i Örebrotrakten, och undvika att följa upp tipset om Viksta socken, är tveklöst ett misstag.  
 
Du kan inte heller säkert utgå ifrån namnet Spilhammar vid sökning i primärkällorna. För om Per var bondson, vilket tillgängliga uppgifter pekar på, är namnet sannolikhet taget vid något tillfälle under den militära karriären. De som blev uttagna till knektar tilldelades ett lämpligt namn av befälet vid första mönstringen. Varför skulle inte detta ha skett även med Spilhammar? För att få svaret på den frågan, kan du inte förbigå roterings- och utskrivningslängder samt rullor 1645-1660.  
 
Nu visar ändå probanden till Hurtig (ovan), att fadern heter Lars Spilhammar. Om uppgifterna stämmer, och denne Lars kan kopplas till din Per Spilhammar, har Per troligtvis uttagits till knekt under det namnet vid första mönstringen.  
 
Per Spilhammar skrivs för Berg i Sköllersta socken (T) omkr. 1659, så det är inte så konstigt att du inte hittar honom i mantalslängderna för Viksta socken (C). (Sedan kanske du måste söka honom i Dannemora socken - se nedan!). Men uppgifterna om Ander Spilhammar ger ytterligare sökingångar till militaria. Du har både en annan by, vilket år han noteras i rullan och under vilken kompanichef. Utifrån detta kan man söka sig bakåt för att se när Anders antogs till soldat. Samma förfarande gäller förståss också Per. Vid utskrivningen brukar anges hemort, yrke/titel och ev. ålder.  
 
Även Pers fru, Ingrid Bengtsdotter Kruse, kan mycket väl ha tagit sig tillnamnet parallellt med att maken stigit i graderna. Hon satt ju som officershustru på Berg, när maken var i fält. Hennes ana är f ö, enl. probanden, fogden Bengt Eriksson Berg vid Dammemora guvor, Södernäs, Dannemora (C). Och kanske har Per och Ingrid gift sig just i Södernäs, Dannemora? Vad vet jag?  
 
Ja, nu har du lite att kontrollera!  Men nu lämnar jag den här släkten. Hittar jag något framöver så lägger jag ut uppgifterna här.
 
Vänlig hälsning
/Leif