NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2008-03-09, 19:05
Hej Leif
Tack för kommentarer och förklaringar till brevet från 1675. Jag har nu tittat på sidan du länkar till med uppgifter som gör gällande att Spilhammar härstammar från Risby, Viksta socken. Jag har kontrollerat mantalslängderna och kunde konstatera att första gången någon med namnet Spilhammar nämns är 1677 s. 203. Som vanligt när det gäller källor, (och denna släkt höll jag på att skriva) från denna tid saknas en del år, bland annat 1675 och 1676 och alla år mellan 1667 och 1673. Risby var ju ett skattehemman så efter 1696 när Anders Spilhammar har dött bor hans änka kvar fram till 1715. 1720 som är nästa år bor dottern Catharina Spilhammar där. Tidigare har jag fått uppgifter om Anders Spilhammar, av Lennart Johansson i Jönköping som lyder som följer:  
” Anders Spilhammar var bosatt i Risby i Viksta socken (enligt militärrullor bosatt i Uvlunge i Viksta). Anders påträffas i 1672 års rulla för Kungliga Livregementet till häst, Upplands kavalleri, under överste Otto Vilhelm von Königsmark. Han är kvartermästare i Otto Vilhelm von Königsmarks kompani. I 1674 års rulla är Kungliga Livregementet till häst under Nils Bielkes ledning. Anders påträffas i Nils Bielkes kompani som kvartermästare. Anders reste 1675 från Viksta till Skåne. Dessförinnan skänkte han till kyrkan 6 daler kopparmynt. Anders deltog i hela Skånska kriget. Han och hans bror Petter kan alltså ha deltagit i slaget vid Fyllebro (Halmstad) N. I slaget vid Lund den 4 december 1676 deltog icke Anders men väl hans bror Petter, som ingick i förtruppen och som stupade ca 8.30 vid förtruppernas första strid. Anders var kvartermästare och ryttmästare uppå Kungl Maj:ts Livregemente Upplands kavalleri och översten högvälborne Nils Bielkes kompani (hämtat ur militärrullor 29/1 1676). Anders deltog i slaget vid Landskrona den 14 juli 1677, i vilket han blev sårad. I 1678 års rulla har han avancerat och blivit kompanichef för Ryttmästare Anders Spilhammars kompani under Nils Bielkes ledning Sedan freden slutits 1679 återvände Anders från Skåne till Viksta där han skänkte kyrkan 12 daler kopparmynt vid sin lyckeliga hemkomst. År 1686 skänkte Anders en mässingsljuskrona värd 150 daler kopparmynt till Viksta kyrka. Det är den största i kyrkan och han lär ligga begravd under golvet mitt under kronan. Kronan är försedd med följande inskrift: Kongl Maj:ts av Sverige trotjänare och f d Ryttmästare under högst bemälde Hans Kongl Maj:ts Lifregemente Anders Spilhammar samt dess kära Husfru Sara Bergh 1688”. Nu vet jag inte källan till uppgifterna på sidan som du länkar till men med tanke på att jag inte hittat några fler S i Viksta men väl i Örebro så står min övertygelse fast att jag tror att släkten kan ha sitt ursprung i Örebrotrakten. Jag skall göra en sammanställning av alla tips jag fått och beta av dem en i taget. Återkommer när och om jag har något av värde att meddela.  
Mvh
Birgitta