NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-03-05, 02:31
Bra att du kom på att du hade dessa uppgifter!  Det löser många knutar. Detta öppnar då för möjligheten, vilket jag snuddat vid, att Spilhammar inte bara inledde militära banan i Uppland utan också har sin härstamning där. Men det kan vi inte säkert veta utan forskning i primärkällorna, dvs. rot o utskrl och rullor samt andra dokument från tiden. Kanske visar det sig då att Lars Spilhammar d.ä. faktiskt är far till Per Larsson Spilhammar i Berg? Men här stoppar jag! Det får bli någon annans uppgift. Mikrofilmer och -kort för Upplands ryttar finns inte på Örebro Stadsarkiv.
 
När jag sedan har sammanvägt vad som hittills kommit fram, måste jag säga att jag inte längre tror att det finns två Per Spilhammar. En löjtnant Per Spilhammar med hustru Ingrid som i rätt tid efterträder en avliden person med samma titel, namn och hustru verkar osannolikt. Jag tror helt enkelt att det är en felaktig uppgift i jordeboken. Under löjtnantens tidvis längre bortovaro kan rykten kommit i svang att han stupat. Det är inte alls omöjligt.
 
Jag har fått brevet (3 sidor) och ska titta på det. Återkommer!
 
Med vänlig hälsning
Leif