NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2008-03-04, 18:06
1671 Peter Spilhammar, löjtnant wid Upp? Saknas resten av underskriften.
1672 Peter Spilhammar, löjtnant wid Gustaf Gyllenpatrons comp.
1674 Petter Spilhammar, löjtnant wid Närikes ? Saknas resten av underskriften.
1675 1/7 P. Spilhammar, står inget mer. Han blev ryttmästare på hösten 1676.
Dessutom har jag ett respass underskrivet att Gustaf Banér daterat den 19 januari 1658 då står han nämnd som Per Spilhammar och var löjtnant vid Upplands regemente till häst. Bängt Posses comp.
I brevet från 1675 står bland annat att P S vill har ut 120 Daler (tror jag det är) från 1661 års löjtnantslön som han ännu inte fått men blivit lovad samt ett ”confirmationsbrev uppå det cronohemmanet Berg osv. Jag har skannat av brevet och mailat det till dig eftersom du läser denna gamla text mycket bättre än jag. Det verkar i alla fall stå en hel del om hemmanet i Berg. När det gäller vad han egentligen hette så har jag endast 2 källor till att han står nämnd som Per LARSSON Spilhammar. Den första gången var i en sammanställning av personer som genom tiderna burit namnet Spilhammar, den andra gången är Här (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/101882.html?1172688600)
MEN Jag vet ju inte 100 % om detta rör ”min” Per S eftersom han i alla de notiser jag sett honom nämnas alltid står med en militär grad. Han blev ju löjtnant 1657 då borde han ju haft någon slags militär titel eller grad 3 år tidigare. Jag har sett massor av notiser där det står ryttare si och så eller andra militära beteckningar framför namnet på personen, titlar verkade väldigt viktigt vid denna tid. Vad man också märkt är att denna släkts medlemmar är väldigt svåra att hålla isär, inte minst med tanke på att man döpte personer till samma namn genom generationerna. Dina nya fynd är jätteintressanta även om de krånglar till saken än mer men det är ju bara kul att försöka bena ut. Mina uppgifter ser ut som följer:
Ryttmästare Per Spilhammar stupade i slaget vid Lund den 4/12 1676.  
Öfwersten af Lijf Rägementet Nils Bielkes breef
till Rijks Skattmestaren Steen Bielke.
Lägret wedh Swänsstorp d 8 Decemb. 1676.
” oh min Rijttmestare Spijlhammer mitt igenom Skutten,”  
Hans hustru Ingrid Bengsdotter Kruse den 10/ 6 1677, Sköllersta C:2 s. 27 sahl Ryttmästaren i Bergs h. Ingrid (precis som du skrev). De fick vad jag sett 5 barn mellan åren 1667-1673. Har även sett uppgifter på att de även fick barnen Lars, Susanna och Kristina men har aldrig sett några spår av dessa, i alla fall inte av döttrarna. I mantalslängderna har jag hittat följande uppgifter:  
 
1677 s. 32 högra sidan.
Ryttmästaren.
1676 s. 15 vänstra sidan
Finns ingen noterad för Berg
1675 s. 19 högra sidan
Pehr Spilhammar
1674 s. 44 högra sidan
Leutnanten Pehr Spilhammar
1673 s. 45 högra sidan
Leut. Petter Spijlhammar
1672 s. 47 högra sidan högst upp
Leut Pehr Spijlhammar
1671 s. 41 vänstra sidan
Leut Per Spijlhammar1
1670 s. 33 högra sidan
Leut Per Spijlhammar. Han var inte själv hemma.
1669 s. 37 vänstra sidan
Leut hustru Ingri
1668 s. 39 högra sidan
Leut:nt hustru Ingri
1667 s. 10 vänstra sidan, högra kolumnen
Leutnantens folck
1666 finns inte Sköllersta med på
1665 s. 18 högra sidan, högra kolumnen
hustru Ingri
hustru ?
1664 s. 28 vänstra sidan, vänstra kolumnen
Leutenamptens. h. Ingri
1663 s. 43 högra sidan, vänstra kolumnen.
Löjtnantens hustru
Drängen Swen
Pigan Karin
Hustru Ingri.
1662 s. 24 högra sidan, högra kolumnen
Ser inte riktigt vad som står.
1661 s. 33  
Hustru Kerstin
Drängen Nils
Hustru Sigrid
Pigan Karin
1660 endast kvarntullsbetalning
1659 s. 18 vänstra sidan
Hustru Ingri
Drängen Hans
Pigan Maret
Nils Jonsson
1658 s. 61 vänstra sidan
Enk. H. Segredh  
Nils Jonson  
Pigan Mareta.  
1657 s. 48 högra sidan  
h Segredh
h Kerstin
d Nils Jonsson
pig  d Mareta
1656 s. 26 högra sidan
Helt svart, går inte att läsa något
1655 s. 16 vänstra sidan
Jättesvårt att läsa
1654 s. 43 högra sidan längst ned
samma som 1655
1653 s. 22 högra sidan
Engelbrekts
h. Kerstin
Jöns ?
 
Tidigare än detta är det Engelbrekt som står som boendes på Berg.
 
Har nu läst ditt senaste inlägg under Spilhammar och kan konstatera. Det måste röra sig om 2 st Per Spilhammar pga de skäl jag anger ovan.
Till sist vill jag bara säga:
Du har ju hjälpt mig väldigt mycket genom åren när de gäller Spilhammar vilket jag är hemskt tacksam för. En bekant sa till mig att mina inlägg där jag frågade om mönsterskrivaren lät tjuriga när han läste dem. Detta var absolut inte min tanke och har aldrig varit när jag skriver inlägg på anbytarforum till någon, vill bara ha detta sagt så att vi förstår varandra.
 
Mvh
Birgitta
 
Fick inte till länken först men nu funkar det
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 04 mars, 2008)