NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 april, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-03-04, 17:55
Jag har nu kontrollerat efterföljande jordeböcker för Sköllersta hd, dito sn och kronohemmanet Berg. Den boken är upptecknad 1680 [CD 845] ger tyvärr ingenting nytt vad gäller ev. son till löjtnant Per Spilhammar. Där noteras då en Hr. Coyet på Berg. Det låg fortfarande under Cavalleri Staten. Militären ägde alltså fortfarande hemmanet, men rusthållaren och ryttarens namn ser man inte. Kanske var Hr. Coyet både brukare och rusthållare? Eller brukare och ryttare? Det kunde, som sagt, vara ganska komplicerade brukar- och ägoförhållanden inom kavalleriet.  
 
Sedan studerade jag Roterings- och utskrivningslängder Närke åren 1663, 1665 och 1667 [vol. 65:217A-219, 66:220 resp. 221-224]. Här anges Berg som ett Ryttarhemman och löjtnant Spilhammar antecknas 1663 och 1667. Finner ingenting om Berg år 1665. Nästa rot o utskrl är från 1674, men den har jag inte kontrollerat. Utifrån uppgifterna som framkommit kan iaf konstateras att löjtnant Per Spilhammar måste ha avlidit någon gång mellan 1667-1670, förmodligen i strid eller på garnisonplatsen.  
 
Genom att följa det kompani han tillhörde i Rullor, troligtvis Gyllenpatrons kompani, kan man sannolikt få fram närmare dödsdatum och -ort. Jag har gjort sådana sökningar om knektar och funnit personuppgifter som varit helt okända.