NULL Skriv ut sidan - Spilhammar

Anbytarforum

Titel: Spilhammar
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2011-09-22, 19:06
Leif och Stefan tack för hjälpen med tydningen och förklaringen om vad en fältväbel gjorde. Stefan, uppgiften gällande Sara Spilhammar hör troligtvis samman med att hon döps 1667-01-13, Sköllersta C:2 s. 6 och att det redan 1667-04-03, Sköllersta C:2 s. 8 finns en dödsnotis för Leutnanten Petter Spiljhammars barn i Bergh. Nu står det inget namn på barnet i dödsnotisen så helt säkert att det var Sara som dog då är det inte även om det är högst troligt. Paret fick ju ytterligare ett barn döpt 1673-07-27 vilket troligtvis är samma barn som dog 1673-08-10, Sköllersta C:2 s. 20. Detta barn var inte ens namngivet när det döptes. Denna släkt lär jag aldrig kunna reda ut fullt ut hur de olika personerna hänger ihop. Det saknas för många år i kyrkböckerna för att det skall gå. I Örebro där Per S med hustru bodde från 1653 - 1658 börjar födelseböckerna först 1693. I Sköllersta där paret nämns första gången 1659 saknas födelseböckerna av intresse fram till 1665.
 
 I en släktsammanställning som jag köpte för flera år sedan står det att det fanns ytterligare kända barn, Kristina, Susanna och Lars men jag vet inte var man fått uppgiften ifrån. En jungfru Cherstin nämns tillsammans med Per S vid ett dop 1666-10-28, Sköllersta C:2 sidan 5 högra sidan andra notisen. Jag har länge undrat vem denna Cherstin kan ha varit men såg nu här på Anbytarforum att Kerstin och Kristina är samma namn. Lars Spilhammar kan vara den som nämns som nämns i militärrullor där han ingick i livgardet till fots som mönsterskrivare.
 
Jag får se om det går knyta ihop dessa personer i vuxen ålder med varandra på något vis. När det gäller Elisabeth Spilhammar som jag skrev om igår tyder mycket på att hon inte bott i Örebro hela tiden. Jag sitter och tittar i födelseboken och har kommit till 1699 utan att hitta något spår av henne. Stämmer åldersuppgiften om att hon var 56 år när hon dog var hon endast runt 26 år när födelseböckerna börjar. Det kan ju tänkas att släkten inte var särkskilt kyrksam så det är därför hon hittills inte stått med som vittne men hon borde ju fått egna barn? Åter till böckerna...