NULL Skriv ut sidan - Spilhammar

Anbytarforum

Titel: Spilhammar
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2010-09-01, 16:01
Där ser man! Det kände jag inte till. Samtidigt verkar jag ha missförstått dig.
 
För jag har framför allt forskat på soldater från 1600-talet, särskilt de som var involverade i 30-åriga kriget. Och från den tiden känner jag inte till några soldatakter. Mitt inlägg utgick således från de erfarenheterna.
 
Men när jag nu kollar på NAD, så finns det något som kallas  Meritförteckningar (Armén). Det finns också för Flottan. De är dock inte på något sätt kompletta; innehåller inte alla regementen och knappast alla soldater som verkat i resp. regemente, särskilt inte i äldre tid. Förutom Närke-Värmlands reg. finns förteckningar först från 1661.
 
Per Spilhammar tillhörde Livregementet till häst (enl. Braunerhielms biografiska anteckningar ). Han var också stationerad i Närke, som löjtnant 1674 i Johan Gyllenpistols kompani. Och det var i egenskap som ryttmästare i detta kompani som han stupade 1676. Det finns förvisso en samling som rör Livreg. till häst men den börjar 1695 och det är för sent när det gäller Spilhammar.
 
I arkivbildaren  Biografica ingår sedan olika dokument om soldater, bl a dessa meritförteckningar. Om det skulle finnas mer om Spilhammar tycker jag det skulle framgå i de biografiska uppgifterna. Nu finns det bara ett par brev (suppliker) bevarade.  
 
Om inte Soldatakterna är detsamma som Meritförteckningar, kanske de är just Biografica; biografiska uppgifter, samlade i en akt?  
 
Och anledningen till att personalen på KrA säger att det inte finns någon soldatakt om Spilhammar, skulle då kunna vara att det faktiskt inte finns annat än några suppliker bevarade från honom.    
 
Mvh
Leif