NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2008-03-03, 21:43
Glömde att nämna första delen av Närkes militärhistoria - andra delen var den ovan - som bär titeln: Närkingar i krig och fred. Soldater och militär organisation i Örebro län (1989). Den är minst lika intressant som del 2! Särskilt avsnittet av Kurt Ågren: Ryttare och knekt i stormaktidens Sverige. Rekryteringen under trettioåriga kriget i en Närkesocken s. 131-160, eftersom undersökningen just rör Sköllersta socken. Några av fotnoterna refererar till Örebro länsstyrelse, landskansiet, vilket betyder att brev också skickades till det lokala styret & landshövdingen och finns alltså inte på KrA utan Landsarkivet [ULA].
 
Under em gjorde jag lite efterforskningar här på Stadsarkivet. (Eftersom jag bor 400 m från arkivet är det enkelt för mig att ta sig dit). Och jag gick in i jordeböckerna för Närke-Värmlands län, Sköllersta hd och Sköllersta sn med början 1642. Berg hittade jag som dels ett ½ Kronohemman, dels ett ½ hemman Arv och eget. Ingen Spilhammar eller något som antydde släktskap. Bara en Engelbrekt Eskilsson på kronohemmanet som förmodligen brukare. Och det uppläts av Välb. Bror Andersson fritt livstid (som då måhända är ägaren och utgjorde rusthållet - var rustmästare?). Under det andra Berg satt Nils Svensson, förmodligen brukaren. Och rusthållet(?) torde då ha uppburits av Corporal Jöns Ifwarsson under Pär Tuwessons Comp, som noteras för hemmanet. Sedan förekommer jordeböcker 1649, 1652 och 1657 utan någon större förändring och alltså ingen notering om Spilhammar. Men i nästföljande jordebok (1660) är Per Spilhammar upptecknad under kronohemmanet Berg:
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/136939.jpg)
 
Källa: Jordebok, Närke-Värmlands län, år 1660, Sköllersta härad, Sköllersta socken, s. 124 [CD 843].
 
Det är en svårläst bok, men jag tyder noteringen så här:
 
Pär Spihlhamer i Bergh 2 1/6 Tunnland (osäker på om det är tunnland eller någon annan måttenhet)
Penningar - 15 öre
St. Penning:r - 16 öre
12 öre - Fodernötz penning - 20 öre
1 - Tunna - Malt - 2 dl. 8 öre
6 .... - Smör - 15 öre 14 1/5 shilling  
3 - Dagswärken - 18 öre
6 - Åhrlige hest:r - 1 dl. 4 öre
2 - Konung Hestar- 4 öre.
 
Anm: Noteringen i höger marginal går inte att läsa här men det står Under Cavalleriet. Jag tolkar det så att Per Spilhammar är ryttare, uppbär rusthållet och samtidigt är brukare av hemmanet. Att ryttare, rustmästare och brukare kunde vara samma person omnämns av Ågren (s. 144-145) som kategori A. Men det kunde också vara så att ryttaren var brukarens son. Tveksamt dock om det förhållandet gäller här.  
 
I följande jordebok, år 1666 [CD 843] finns inte Närke med, bara Värmland (del. 2). Jag vet inte varför. Kanske är den i så dåligt skick att den inte har kunnat filmas? RA kan troligtvis ge besked. I nästa jordebok, år 1670, ingår Närke och noteringen ser ut så här:
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/136940.jpg)
 
Källa: Jordebok, Närke-Värmlands län, år 1670, Sköllersta härad, Sköllersta socken, s. 130 [CD 844].
 
Anm: Med förra notisen som hjälp går den relativt enkelt att tyda. Värt att notera är att 1/ brukaren för hemmanet är Petter och 2/ löjtnant (Per) Spilhammar är död, 3/ änkan är ägaren till hemmanet - rusthållet - och 4/ löjtnant (Per) Spilhammar är ryttare (ryttmästare?) under Gyllenp. (Gyllenpatrons?) Kompani. Bokstaven efter Spilhammars tolkar jag som ett 'E.' (efter liknande bokstäver i jbk). Kan då Petter ändå vara sonen Per Spilhammar? Du har ju suppliker från 1671, 1672 och 1674. Vilka har undertecknat dessa brev? Eller kan det vara så att Petter är någon annan? Jag måste kolla efterföljande jordebok för att se om hela namnet anges!
 
Sedan passade jag på att studera kyrkoböckerna för Sköllersta. Och jag hittar, mycket riktigt, uppgifter att hustru Ingrid skänker pengar till kyrkan mellan 1659-1663. Dessutom begravs Pers hustru i Berg 27 april 1651 [C:1]. (Vet inte om detta har någon relevans?). Och vid dopet av Anders Nilssons barn i Åkerby 28 okt. 1666 är bl a Leutn. Petter Spilhammar i Berg och Jungfr. Kerstin Spilhammar vittnen [C:1]. Och den 3 april 1667 dör Leutn. Petter Spilhammars barn i Berg. Ett annat barn dör 10 augusti 1673: Leutn. barn i Berg. Och slutligen: Den 10 juni 1677 dör Sahl. Ryttmestaren i Berg hu. Ingred. Vad jag förstår har du redan dessa uppgifter. Men du skriver att hon själv dog endast 6 månader efter sin man. Det kan då inte stämma med ovanstående uppgifter, där hon anges som änka redan 1670.
 
Jag skulle tro hon som ryttmästar-/rustmästaränka hade sin ekonomiska ställning tryggad och behövde därför inte ansöka om hjälp för sitt uppehälle. Hon torde ju ha fått hela eller delar av inkomsterna från brukaren på Berg. Men jag utesluter inte att det kan finnas ytterligare uppgifter om Per eller någon annan Spilhammar i, som sagt, Rullor och Räkenskaper. Och även i Länsstyrelsens arkiv, landskontoret [ULA].  
 
Birgitta! Se mig bara som uppslagsgivare i det här sammanhanget. Jag lär mig också själv en hel del på vägen. Har alltid tyckt att det varit roligt att forska på soldater. Ja, egentligen tycker jag det är bäst av allt! (Kanske för att jag själv tyckte det var så roligt med lumpen?!). Men hittills har jag dock bara stött på knektar. Därför är det inspirerande att forska lite på ryttare och officerare, även om de inte är släktingar. Så du behöver inte urskulda dig. Du gör naturligtvis vad du vill med uppgifterna. Och forskar på ditt sätt - när och var du vill. Det har jag ingenting med att göra. Har jag bara bidragit med något lite till din sammanställning är jag nöjd!  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av legony den 04 mars, 2008)