NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2008-03-03, 15:07
Nej du har inte förstått saken rätt men det beror mer på att jag inte uttryckte mig tillräckligt klart inser jag nu när jag läser mitt inlägg igen. Så här står det i brevet från KrA:  
 
”Uppgifter om Petter Spilhammar, Lars Spilhammar och Anders Spilhammar: Förutom de uppgifter Ni redan har (enligt e-mail, dat 30 okt) har följande information påträffats rörande de ovan rubricerade personerna: Handlingar rörande Petter Spilhammar finns dels i Krigsarkivets biograficasamling, del i Krigskollegi suppliker. I samtliga fall rör det sig om skrivelser av myndighetskaraktär. Översänder aktuella handlingar ur biograficasamlingen och Krigskollegium (Biograficasamlingen, vol 28, Krigskollegi suppliker vol 12, 1671, vol 17, 1672 och vol 25, 1674). Om sonen Lars Spilhammar finns uppgifter att han varit mönsterskrivare vid Livgardet (senare Svea Livgarde), Posses kompani (biograficasamlingen med hänvisning till serien rullor - 1723, Svea Livgarde). Han finns med 1682, 1685 och 1687, men någon annan information än att han var mönsterskrivare har däremot inte påträffats. Om broder Anders Spilhammar har, förutom de uppgifter Ni redan översänt, inget nytt påträffats. Slutligen skall nämnas att det i biograficasamlingen finns handlingar om ytterligare person med namnet Spilhammar, Per Spilhammar, avskedad styckjunkare 1785 och Goth. Reinhold Spilhammar kvartersmästare vid Livregementet till häst”.
 
Jag har de 3 brev som finns bevarade efter Per Spilhammar, de papper som rör sonen Lars är endast mönstringsrullor där namn och befattning är det enda som nämns på personerna i kompaniet. Om jag förstått saken rätt finns inga ytterligare brev eller dylikt bevarat efter Per Spilhammar så jag är nog hänvisad till domböckerna, samma sak gäller Lars Spilhammar. Ett namn som låter spännande som jag försöker hitta i mantalslängderna är ju den Lars Andersson eller Spijlhammar som nämns i domboken den 6 juni 1653. Kanske fadern till Per Spilhammar? Tittade även på Stora Mellösa i mantalslängderna där det enligt tips på anbytarforum var största chansen att hitta Rynningegården. Per Spilhammar var ryttmästare vid livregementet till häst, Anders Spilhammar var först kvartersmästare vid Upplands ryttare, senare även han ryttmästare vid livregementet till häst. Lars Spilhammar var mönsterskrivare vid livgardet till fots, jag har nog skrivit livregementet till fots förut. Mycket intressanta böcker som du nämner, dessa tänker jag låna å det snaraste. Jag fick uppfattningen av arkivarien på KrA att det inte fanns några ytterligare handlingar över huvud taget som rör Per Spilhammar än de jag redan har. När det gäller änkepengar eller något ekonomiskt understöd för Ingrid Kruse har jag även hört mig för om detta men det finns inga uppgifter sparade. Till saken hör ju att hon själv dog endast 6 månader efter sin man. Jag har varit i kontakt med Svea Hovrätt (eller Göta Hovrätt, kommer inte ihåg vilket det rätta är) gällande förmyndarprotokoll eftersom barnen blev helt föräldralösa vid låg ålder, det finns inget bevarat. Jag har kontaktat en dam på anbytarforum gällande om det finns några uppgifter gällande kunglig tillåtelse för giftermål mellan en adlig dam och en ofrälse herre, (om det nu stämmer att Ingrid Kruse var adlig som det sägs) fick till svar att det inte finns några så tidiga uppgifter bevarade. Jag har lånat mängder med domböcker på mikrokort som inte gett särskilt mycket eftersom de få gånger någon av paret nämns så är det Per Spilhammar och även här av ekonomisk art, inga släktförhållande eller liknande. De få gånger Ingrid Kruse nämns är det antingen i mantalslängderna mellan åren 1663 - 1677 i kyrkoräkenskaperna nämns hon några gånger när hon skänker pengar till kyrkan mellan åren 1659-1663. Har även försökt få tag i eventuella bouppteckningar efter paret men det finns inte heller. Att ta sig till KrA är inte så lätt när man bor så långt ifrån och jobbar heltid men att säga att jag bedriver min forskning via nätet tycker jag inte stämmer
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 03 mars, 2008)