NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2008-02-24, 19:32
Nu har jag läst igenom texten. Jag kan inte läsa allt men så mycket förstår jag att det inte var huset i Berg som var pantsatt till Lennart Ribbing. Det verkar vara mark som Per Spilhammar tyckte tillhörde gården i Berg som det tvistas om. Nu vet jag ju vilka kort jag skall låna. Tack för det. Jag har ju som jag skrev till Anders inte tänkt på att titta efter någon/några som hette Berg i Sköllersta eller Örebro men jag tror nog att Spilhammar kan ha sitt ursprung i Örebrotrakten med tanke på att jag sett både kvinnliga och manliga bärare av namnet Spilhammar där. I SVARnr: D68910, 1670-1674 nämns ett arv som bl a Lars Larsson Spilhammar har att fordra i Dalbogården. Tydligen hade han arv att kräva efter en Per Eriksson. Vem denne Per Eriksson var och hur han var släkt med Lars Larsson Spilhammar har jag inte lyckats få reda på. Jag vet inte heller vad Dalbogården var för gård eller vilka som bodde på den. Jag kommer ihåg att jag i en notis såg att Anna Spilhammar bodde på denna gård men varför vet jag inte.
 
Mvh
Birgitta