NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-10-09, 22:07
Jag har en del frågor angående mina anor från Sköllersta. Den första gäller Ingri Bängtsdotter Kruse. Om henne har jag läst att hon 1680 skänkte ett altarkläde med guld och silverspetsar till kyrkan, men enligt dödboken dog hon redan 1677. Det tycker jag är lite konstigt om det inte var så att hon beställde altarklädet och betalade det, men att det inte blev färdigt förrän 1680 så att hon egentligen skänkte det postumt?
Sedan gäller det hennes man, Ryttmästaren Peter Larsson Spilhammar. Han dog i slaget vid Lund 1676. Om honom har jag läst att han är begravd under golvet i Sköllersta kyrka och att någon vid ett senare tillfälle hade brutit sig in i hans grav och stulit en guldring av flera dukaters värde från hans finger. Enligt historien satt ringen fast så hårt runt fingret att tjuven var tvungen kapa av fingret för att få med sig ringen. Jag hittar dock inte honom i dödboken för Sköllersta? I kyrkans golv, innanför porten finns parets gravsten med texten Berg 15 maj 1662 alltså 14 respektive 15 år innan personerna dog? På gravstenen står han som löjtnant, men när han dog var han enligt ett brev från hans Överste Nils Bielke till Sten Bielke, ryttmästare något han hade blivit befordrad till på hösten 1676.  
 
 
Mvh
 
Birgitta