NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2008
Skrivet av: Birgitta Ohlsson skrivet 2004-02-01, 12:42
Hej
 
När jag sökte uppgifter om en annan ana som var ryttare under slutet av 1500-talet till en bit in på 1600-talet i Småland, hittade jag något intressant. I boken Kungliga Smålands husarregemente finns ett kapitel av Alf Åberg. I juli eller augusti 1656 stupade Ryttmästaren Gustaf Lood och hans änka tillerkändes ”årets” ryttmästarlön som nådeår ”för sin mans gjorda tjänsteår” När löjtnant Zacharias Meissel stupade 17/8-1676 i Halmstad fick hans änka och tre söner nådeår. Är det någon skillnad på att få årets ryttmästarlön som nådeår och att som i änka nummer 2;s fall få ett nådeår?
 
Finns det någon som vet när denna årets ryttmästarlön betalades ut? Min ana Peter Spilhammar som blev ryttmästare på hösten 1676 stupade ju som bekant i slaget vid Lund den 4/12-1676 så frågan är ju om hans änka Ingrid Bengtsdotter Kruse fick något nådeår? Ingrid dog ju själv den 10/6 – 1677, alltså bara ett halvår efter sin make, vart gick eventuella pengar efter fadern då?
 
Uppgifterna om de båda änkorna är hämtade ur krigkollegii avlöningslistor samt militieräkningar, undrar om jag kan hitta uppgifter om mina anor där också?
 
Mvh
 
Birgitta