NULL Skriv ut sidan - Sommar

Anbytarforum

Titel: Sommar
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-03-01, 22:02
Sedan tidigare har jag fått fram att min ana Daniel Sommar (ca 1647-1705), kyrkoherde i Huaröd och Svensköp, är son till borgaren i Malmö, Ingvar Danielsson och Ingar Jönsdotter (ca 1613-1702, dog hos sonen Daniel). Anmärkningsvärt var dock att jag inte hittade några syskon till Daniel, men så igår råkade jag göra ett intressant fynd i Lunds universitets matrikel.  
 
När Daniel Sommar blev student vid universitetet 1669 kallades han Daniel Ingvari Sommer Anconitanus (från Ancona, armbåge; Malmö kallades förr Skånes armbåge). Igår råkade jag hitta en trolig bror till honom, i så fall inskriven vid Lunds universitet sju år efter brodern. I Lunds universitets matrikel 1667-1732 (tryckt 1984), sid. 26, kan man läsa att 1676 inskrevs Joannes Ingvari Sommerus Ex eadem deposui eodem (alltså från samma ställe, dvs. från Malmö skola den 22 mars 1676). Detta måste ju rimligtvis vara en bror, både patronymikonet Ingvari och släktnamnet Sommer / Sommar är ovanliga, och att båda två uppträder på ännu en person vid sidan av Daniel talar sitt tydliga språk.
 
Har någon stött på honom i andra sammanhang, kanske han dör ung? Jag kan inte hitta denne Joannes i nationsmatriklarna. Och hur ska man förresten utläsa hans namn, Joannes bör väl vara detsamma som Jöns? Jag har nämligen märkt att Johannes ofta blir Hans eller Johan. Jöns passar ju bra, när nu Ingvar Danielssons hustru hette Ingar Jönsdotter - han var alltså döpt efter sin morfar.
 
Mvh, Markus