NULL Skriv ut sidan - Gerum

Anbytarforum

Titel: Gerum
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2003-05-05, 18:37
För ett bra tag sedan ställde jag här på sidan en fråga om Jakob Nilsson på Mickelbys andra part (eller kanske första och äldsta?). Efter en del forskning har jag nu kommit svaret på gåtan närmare. Redan tidigare hade jag en hypotes om att han ska kunna vara son till Nils Jacobsson på Stenstugu i Fardhem. Detta av tre skäl: Namnet, närheten i geografin och dessutom tycks tiden stämma. Mot detta talade det faktum att någon känd son Jakob till Nils ej fanns, vilket i och för sig var besynnerligt.
Vid kontroll av bouppteckning efter Jakobs svärfar Halle Rasmusson och dennes hustru Kerstin visade det sig att bouppteckningen även berörde Jakob, som dött under den första hälften av 1740. Tilläggas kan dessutom att  . förstnämnbde Halle Rasmusson, har en lefwande broder Mårten Rasmusson Rosenbÿs i Eskelem.  
Det intressanta är att till förmyndare för vart och ett av Jakob Nilssons fyra efterlämnade barn utses nu fyra av bröderna Nilsson från Stenstugu, varav två är bosatta på Stenstugu, en bor på Likmunds (tvärs över vägen i Gerum) och den sista av förmyndarna är bosatt på Sigers i Havdhem. Bland tingen i bouppteckningen efter Jakob finns även en silversked präntat hos Lars Nilsson Stenstugu i Fardhem.
Som jag ser det är detta ett mycket starkt indicium på att Jakob verkligen har sitt ursprung i Fardhem och Stenstugu gård.
   
 
Lars Norrby