NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 augusti, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 augusti, 2015
Skrivet av: Martin Casterud skrivet 2015-08-22, 23:20
Sonia, tack för tipset. Jag har tidigare läst dessa handlingar men tyvärr inte funnit någon information av större intresse.
 
Johan, jag har inte kunnat hitta någon tvist rörande Gammelgården när jag skummat igenom domböckerna. Däremot uppbjuds 1669 jord där, revat ifrån hustru Elisabet Larsdotter ibid 1664-1667 års gruvavrad. Johan Henriksson Slorf omnämns i domboken 1670 och verkar fortfarande vara i livet. Dock så framgår det tyvärr inte av notisen var han i så fall var bosatt.
 
En sammanfattning av vad som hittills är känt om Johan Slorf: Han blev en självständig köpman 1644 och var innan dess köpgesäll i Fredrik Wodhes (då en Stockholmsborgare) tjänst. 1647 sluts ett avtal mellan de bägge och i samband med detta så gifte sig Johan med Fredriks syster. Hon hade kommit resande från Tyskland och i Johans ställe blivit Wodhes representant i Falun i samband med att han blev köpman. Samarbetet mellan Slorf och Wodhe blev dock inte lyckat och avslutades redan 1649 och Johan hade då en stor skuld till svågern. Efterspelet har tagits upp i Svea hovrätt och återfinns dessutom i Svenska riksrådets protokoll 1656. Enligt brodern Peters personalier så ska denne varit i tjänst hos sin bror Johan på Kopparberget i sju år, sannolikt från ett par in på början av 1640-talet, vilket stämmer rätt med de uppgifter som hittills gått att finna.
 
Frågan om Elisabet Larsdotter är Fredrik Wodhes syster känns ännu svårbesvarad. Möjligen kan Falu rådhusrätt kan ge mer information om detta då orsaken till skilsmässan sannolikt tagits upp där innan det hamnade inför domkapitlet. Efter att ha läst domkapitlets protokoll på nytt så infinner sig viss osäkerhet om det är äktenskapet dem emellan som är barnlöst, eller om Johan syftar på sin otrohet när han sade att han aldrig haver hävdat konan, eller avlat barn med henne. Elisabet hade varit gift tidigare vilket framgår av att det frågas om osämjan dem emellan berodde på att han tuktat sina styvbarn.