NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 augusti, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 augusti, 2015
Skrivet av: Johan Anell skrivet 2015-08-22, 12:08
Det låter ju som om det blev en skilsmässa och att Elisabet Larsdotter fick gården, alternativt så blev hon änka i lämplig tid. Men då borde det säkert utbrutit någon arvsstrid där också - om det fanns något att ärva för de eventuella barnen. Ytterligare en frågan blir förstås om det var Elisabet L som var syster med Fredrik W eller om det var en tidigare hustru? Efter en ev skilsmässa skulle ju Johan då ha kunnat tröttnat på Dalarna och sökt tjänsten som salpetersjuderiinspektor i Närke. Kanske t.o.m. bli far till borgar-Paul iaf?  
Fick nyss ytterligare ett bevis på att slorfarna gillade att gifta sig inom sin släktkrets, när jag upptäckte att Christina Johansdotter Slorfs (d 1718 på Vibytorp) dotterson dotterdotter Albertina Carolina Bruhn, 1759-1840, var gift med Christina Catharina Slorfs (f 1687 i Jakob) sonson Carl Gustaf Campbell, 1755-1833. Däremot har jag fortfarande inga spår i någon dödbok när det gäller min ana Elsa Slorf. Hon dog iaf inte antecknad på Rala i Kumla (eller någon annanstans i Kumla), där hon senast finns omnämnd som Petter Lemons svärmor (Kumla AI:1 sid 183).