NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2015
Skrivet av: Martin Casterud skrivet 2015-02-04, 23:30
Bra att alla uppgifter granskas med kritiska ögon! Det är lätt att hamna fel annars.
 
Vad gäller överskärare Anders Slorf så är han Peter Henriksson Slorfs son. Det framgår av Norrköpings rådhusrätts dombok där han omnämns som svåger till Jakob Meyding, gift med Kristina Slorf. 1699 så uppges han vara intet nu själv i staden och bör därmed ha flyttat till Örebro 1698-1699. Han fälldes för övrigt 1692 för ett dråp i samband med dryckenskap. Det är Gösta Thimon som i Stockholms nations studenter i Uppsala 1649-1800 identifierar Anders Slorf som vantmakaren Anders Henriksson Slorfs son. Författaren har gjort ett par felaktiga kopplingar när identifierat syskonen Slorf i Stockholm.
 
Syskonbarn användes mig veterligen uteslutande med betydelsen kusin så det är just så vi bör tolka det släktskapet som jag ser det.
 
Jag har inte tittat närmare på Anders Pung och känner därmed i dagsläget inte till något mer om honom än hans giftermål med Kristina Skiörs.
 
Vad gäller att Anna Jakobsdotter kallar sig Slorf så är det en intressant notering men just formuleringen Schlorven, som det står på ljuskronan i Sköllersta kyrka, får mig snarare att tänka på Slorfens, dvs Slorfens hustru (har stött på detta en handfull gånger i äldre tiders Stockholm. I Uppsala var det i början av 1700-talet vanligt att hustrun omnämndes med mannens efternamn i borgarkretsarna). Även Frans Slorfs hustru Magdalena kallade sig sig Slorf. (Hon omnämns för övrigt som Annas svägerska i Sköllersta dombok 1705). Jag har inte stött på någon notering som pekar på att Jakob Olofsson i Örebro skulle varit en Slorf. Tror därför fortfarande att det rör sig om en felskrivning i vigselnotisen 1659 (vi har inget annat spår av en Jakob Slorf) och att Maria Jakobsdotter gifter om sig med en (Johan) Slorf efter Klas Gevert död. Viktigt dock att inte fastna för ett alternativ så spekulationer välkomnas! Självklart måste vi ju hålla öppet för att det finns grenar av vår Slorf-släkt (och andra Slorf-släkter) som vi ännu inte fått grepp om.