NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 mars, 2015
Skrivet av: Johan Anell skrivet 2015-01-29, 15:22
Martin,
 
liksom du är jag nu säker på att Christina Slorf (Schiörtz hustru) och Elsa Slorf (Schultz hustru) var systrar. Schiörtz-familjen närvarade vid dop i Schultz-familjen vid flera tillfällen. När du hänvisade mig till inlägg i början av denna tråd ang Anders Paulsson Slorf, dök jag även på Greta Dell och Lars Funke. Då slog det mig helt plötsligt att det är vid sistnämndas son Petters dop 1712 i Tomta, Hallsberg, som det framgår att Georg Schultz och Elsa Slorf är gifta. Greta Dell var ju Elsas systerdotter enligt denna teori.  
Däremot är jag mer osäker på hur fältväbeln Johan Johansson kommer in i syskonskaran, åtminstone om han verkligen var 100 år vid sin död 1731. Det skulle innebära att den trolige fadern Johan Henriksson Slorf senast kunde vara född 1610 och vara runt 68 år när sonen Paul föddes 1678. Det är ju naturligtvis inte helt omöjligt. Han var kanske en förmögen äldre herre.  Hur som helst måste systrarna Christina och Elsa vara döttrar till en annan mor än Paul.  
 
En annan tanke som dök upp när jag gick igenom tråden är att en vidare släktkrets än syskonbarn var med och processade om arvet efter krögar-Paul. Häradshövding Lennart Ekebom, adlad Ekfelt, borde väl vara en kusin till Paul eller hans far och inget syskonbarn. Å andra sidan kan ju moderns patronymikon vara fel, Jönsdotter ska kanske vara Henriksdotter eller Johansdotter.