NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2015
Skrivet av: Ingela Holmberg skrivet 2015-01-12, 15:37
Intressant information om familjen Slorf som jag stöter på ibland vartefter  jag går igenom Sköllersta domböcker.
 
Av en händelse stötte jag på föraren Johan Slorf i Askers härad 1688: ........förare under livkompaniet manhaftig  Johan Slorff (ang. ett syneprotokoll för kronohemmanet Anstorp)
 
Annars har en Poul och en Johan Slorf dykt upp då och då i Sköllersta härad:
 
Poul
1686-10-25, S.d. uppå löjtnantens (välförmanens) Pål Schlorfs emot sina hälftenbrukare på skattehemmanet Kärr , Nils Olsson och Lars Jönsson om husröta….etc
1686-10-36, S.d. nämndemännen Erik Olsson i Nybble och Erik Persson i Ökna, vilka av rätten i går blev förordnade, skattegården Kärr i Sköllersta socken till hus, gärdesgårdar och diken besiktiga emedan åborna Nils Olsson och Lars Jonsson vid nästa fardag avflytta skola och jordägaren är aktat Pål Schlorf husröta
1705-01-27, …... häröver blev till vittnen av parterna erkända och därför edel. Avhörda Paul Schlorff och Anders Olsson i Björka.
1705 d. 1 Juni, S.d. uppropades framl. krögaren sal. Paul Schlorffs arvingar emot Paul Schlorff angående testamente över avlidna hustru Anna Jacobsdotter Schlorffs efterlämnade egendom av d. 20 Februari sistl som honom skall i (?) därav tillslagna vara, på svarandesidan infunno sig åtskilliga därav, såsom landjägaren Schultz, kaptenskan dygdesamma Christina Schlorff, Margareta och Anna Schlorff arvingar med jägaren Anders Schlorff inkommandes och brev av häradshövdingen herr Lennart Ekebom som icke allenast (anm…-der) sin ursäkt av påstående ämbetssyssla utan skall och citationen i laga tid icke undfått. Sammaledes andrager inspektorn herr Henrik Schlorff det är ännu de flera inressenter såsom dess broder Mårten Schlorff, handelsman Gustaf Schlorffs arvingar, Karin Schlorff och flera härav icke notifierade, varföre och som även några släktmän jämte guldsmeden Jacob Nejding icke äro tillstädes, så protestera arvingarna emot detta Paul Schlorffs förfarande eftersom han till ansvars alla vederbörande icke instämma låtit. Så emedan det av Schlorff kan bevisas att ber. personer och samtl. arvingarna som i detta arv intressera är av notifikationen delaktiga vorden, ty kan rätten emellertid över tvistigheten om testamentets krav och villkor sig icke utlåta…….etc.
 
Johan
1685-10-30, S. dag avsades så vida rustmästaren Johan Slorf och korpralen Nils Olsson fullmäktige av Påvel Månsson från Eksjö Olof Persson i Mörkasbo om de fyrtiofem bortkomna dubbla plåtar någon tjuv stal … etc
1703-02-23, S.d. togs till vidare skärskådan den på sistlidna ting för några vittnens utevarande differerade sak angåendepasserat slagsmål i Gryt hos gamla ryttaren Sven Abrahamsson, varför Per Persson och Anders Olsson i Rönne, Nils Persson i Slätmo (f…?) Johan Schlorff av Jöns Persson i Mörkasbo förklagade äro… etc
 
Min genomgång av Sköllersta härad är långt ifrån klar så jag stöter säkert på familjen igen.