NULL Skriv ut sidan - Sliman

Anbytarforum

Titel: Sliman
Skrivet av: Christina Skagerborg skrivet 2007-02-17, 14:48
Karl Sommer!
 
I hfl för Naverstad hittar jag Sara Marias mor Mette Maria Sliman. De är bosatta i Västra Elgeland/Älgeland (Det står i Saras vigselnotis att hon kommer därifrån.) Det finns en not om att Mette Maria avlider och följande står i dödboken:
 
11/9 1792
Fruntimmers Skräddarens på Fredrikshald Mäst. Slimans Hustru Mette Maria Sliman som i flera år varit här i Pastoratet. Hon är 63 år och dör av rödsot. I hfl står födelseåret 1730.
 
En annan not säger att modern Mette Maria flyttar in från Bra.... 1791. Det kan vara Brastad.
 
Fredrikshald är det samma som Halden i Norge, precis på andra sidan gränsen, inte långt från Naverstad. På FamilySearch hemsida hittar jag en trolig släkting: 9/9 1768 i Halden, Östfold föds Mathias Holst Sliman. Som fader står bara namnet Sliman. Sara är född 26/4 1774 enligt hfl, kanske är Mathias bror till henne.
 
Om du vill göra en efterlysning så gå in under: länder - Norge - Fylke: Östfold - Fredrikshald, så kanske någon norrman kan hjälpa dig mer. Om namnet Sliman är judiskt kan jag inte svara på.
 
Christina