NULL Skriv ut sidan - Sköldberg

Anbytarforum

Titel: Sköldberg
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2013-01-23, 18:51
Jag hjälper en forskarkollega med hennes rötter då den här grenen är lite trasslig.
 
 
Carl Sköldberg (1772- 1847) var son till Sven Sköldberg och Kristina Boman.
Sven Sköldberg i sin tur var son till länsmannen Sven Sköldberg och Catharina Ehrling. Enligt Strängnäs stifts herdaminne hette länsmannen Svens hustru NN Åhrberg och var bördig från Årby i Husby-Rekarne (D). Detta verkar inte stämma, förutsatt att han inte var gift flera gånger (i herdaminnet uppges också att hustrun hette Jonsdotter förutom Åhrberg och var dotter till Erik Jonsson, vilket förstås inte kan vara korrekt).
Tyvärr har Kloster och Fors födelsebok en lucka åren 1700- 30.
 
I nuläget har jag identifierat följande barn till Sven Sköldberg och Catharina Ehrling:
Erik, f 1726 8/9, kyrkoherde i Knista (T)
Catharina, f 1729 ca, d 1740 28/3 i Eskilstuna Kloster och Fors
Margareta Christina, f 1732 2/1 Eskilstuna Kloster och Fors
Helena, f 1733 10/12 i Eskilstuna Kloster och Fors
Sven, f 1736 19/10 i Eskilstuna Kloster och Fors
 
 
Jag försöker också bekräfta en teori kring Christina Bomans ursprung, men den kanske bäst diskuteras på annan plats. När hon och Sven Sköldberg dyker upp 1769 i Ybby, Viby (T), uppges hon vara 28 år, dvs f 1741 ca. Åldersuppgifterna ändras så småningom så att hon vid sin död uppges vara född 1739 ca. Teorin i nuläget är att hon föddes 1741 19/7 i Hovlanda, Väse (S) och var dotter till bokhållaren Petter Boman och Sara Catharina Risbeck.
 
Tillägg: Carl Sköldberg bodde 1778- 79 hos Halvard Rudqvist och Sara Boman i Lökene, Stora Kil (S), se Stora Kil AI:8 [1776- 81] sid 174. Sara Boman var dotter till just Petter Boman (som också bodde hos Sara 1775- 89) och Sara Catharina Risbeck. Det är svårt att hitta någon annan förklaring till att Christina Boman skickade lille Carl till just denna familj än att hon är identisk med flickan född 1741 i Väse.