NULL Skriv ut sidan - Skåre

Anbytarforum

Titel: Skåre
Skrivet av: Klas Kohlström skrivet 2004-11-04, 13:44
Hej Lennart.
Skårarna är tydligen perifera för dig och ändå är du så väl insatt i den släkten. För mig är de ytterst perifera. Därför har jag inte lagt så stor möda på dem och har inte ens fört in alla anteckningar. Jag har så vansinnigt mycket annat att ta itu med nu när jag är ”klar” med mina bohusländska präster. En del anteckningar kan emellertid vara bra att ha om man stöter på fler spår.
Jag glömde säga att jag i biografin över Arvid Skåre bara skrivit honom som sannolik far till Mattias. Det var slarvigt att jag inte angav det. H Christensson anger i sin Fräkne - Bygd ... Arvid som sannolik son till Rasmus och att han gifte sig till gården Dirhuvud. Jag får nöja mig med det tills vidare. En Maria Britta Skåre och en Lona [Apollonia] Skåre bor på ”Derhuvud” då de är dopvittnen till Mattias barn, exempelvis 3/10 1781 i Ljung. Sannolikt är dessa syskon, och eftersom systrarna bor på Arvids gård Dirhuvud, antar jag tills vidare att de all är barn till Arvid. Detta är månne en smula förhastat, men det var inte Skårarna utan den angivna kvinnolinjen som jag har arbetat med som jag i första hand ville visa. Jag tänker mig att exempelvis du, Lennart, kommer att reda ut filiationen med tiden.
 
Nej Lennart, någon förväxling har du inte gjort, och inte jag heller, om du tänkte att jag med Apollonia avsåg den Lona Skåre som jag satt som Arvids sannolika dotter. Du har nog bara missat en förlösande notis. Arvid Skåres första hustrus namn fick jag ur hans vigselnotis med C H von Beetzen i Bokenäs C:2 s 412. Med reservation för att jag månne inte skrev av den fullkomligt bokstavstroget:
”27/8 1775 lystes första gången för Styrmannen Arfwid Schåre fr. Dirhufvud på Fräkne, Forshälla Sokn och Jungfru Christina Helena von Beetzen i Lanahed, den förra Enkoman intygade, dels med framledne Gymnasii Befallningsmannen Herr Carl Jonsson Scarin den 27 Aug 1771 hållen Boupteckning, dels med Vice Häradshöfdingen Herr Carl Emanuel Eneroths granskning och intyg deröfver gifvet Uddevalla den 11 April 1775 och laga afwittring skedd efter dess framledna maka Madame Lonetta Schåre född Nöring. Wigdes efter tilstånd på Dirhufd den 29 Dec.”
Det finns kanske fler Arvid och Mattias som man kan förväxla. Men det hoppas jag som sagt att ni ”Skåringar” har bättre koll på än jag.
[För övrigt är den i notisen nämnde Carl Jonsson Scarin gift med ännu en för mig obekant Nöring, Maria Catharina.]
 
Beträffande Ingrid Tegner, så visste jag inte att hennes patronymikon var Henriksdotter. Det var en intressant upplysning. Ja, i så fall kan jag inte tänka mig annat, än att hon är syster till Torborg. En av Torborgs döttrar är född beräknat 1667, och sonen som var gift och hade ett barn dog 1694, så hon själv torde vara född runt 1630-40. Ingrid bör i så fall ha varit yngre än sin syster Torborg, ity hon gifter sig 1703? enl C Henriksson.
Detta får jag försöka kika på vid tillfälle.
 
Hej Eivor/Ema.
Den Catharina Skåre som jag angav gift med Eric Boije och som tydligen är din ana, är dotter till Rasmus Skåre. Det framkommer av maken Eriks bouppteckning.
Det var trevligt att få några data om riksdagsman Anders Larsson i Ingetorp. Jag har honom, utan hustru, i mina papper. Denna koppling kände jag med andra ord inte till. Hans yngre bror Johan, f 1757, använde faderns, Lars Torbjörnssons (även han riksdagsman, f 26/3 1719, d 3/3 1786), patronymikon som släktnamn. Hela hans linje kallar sig Torbjörnsson. Johan var lagman i Himle hd i Halland. Hans son Johan, f 25/2 1794, d 10/10 1865, var prost i St Lundby. Hans son Teofil, f 12/11 1838, påkörd av en bil och dödad  31/1 1926 var gift med Amanda Karolina Mattsson, f 23/8 1846, d 6/1 1925, en syster till min mors farmor. Amanda Karolina är dottersondotter till Birgitta Charlotta Simmingsköld, f 13/2 1706, d 26/11 1783 - gift med prosten i Uddevalla Jonas Wahlborg, döpt 4/7 1697, d 18/2 1777 - yngre syster till Ingeborg ”Bolla” Simmingsköld gift med Olof Boije, farfar till din Britta-Maja. Så vi är tydligen x-männingar du och jag.
 
En syster till Anders Larsson och Johan Torbjörnsson hette Anna Larsdotter och var 2:o gift med kh i Solberga Johan Adam Rhodin och födde honom 14 barn.
Nästan ett lustigt sammanträffande tycker jag, för Torbjörnsson är just en av de linjer jag har tänkt ta itu med inom det närmaste, eftersom mina data är lite spridda där.
 
Mvh Klas