NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2014-12-30, 23:26
Det finns flera notiser i Näs häradsrätt som visar att bröderna Olof och Daniel Skragge (senare Lagerborg) var söner till Olof Olofsson Skragge.
 
T ex här när Olof Olofsson Skragges arvsinstrument omnämns: Näs häradsrätt AIa:10 (1713-1718) Bild 43 (AID: v66319.b43, NAD: SE/VA/11174)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v66319.b43
 
Sven-Åke funderade på att Simon Turesson borde ha kallats Skragge om han hörde till den släkten. Min erfarenhet är att knappt någon i häradet kallades Skragge i skrift vid denna tid så jag tror inte att man ska se det som ett tecken på att han inte var av släkten (men jag menar inte att han därmed måste vara det).
 
För mig framstår frågan om vem som var kusin med Ture väsentlig. Naturligtvis skulle handlingen i sig lämna bästa svaret men kanske kan det behöva dubbelkollas vad Braunerhielm egentligen skrev? Med tanke på att det finns tre generationer Olof Skragge i rad skulle ju en feltolkning ha kunnat gjorts och att uppgiften egentligen inte avviker från Rolf Lagerborgs tolkning? Är det någon som har tillgång till texten?