NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014
Skrivet av: Sven-Åke Eriksson skrivet 2014-12-30, 22:32
Spännande med detta samtal tycker jag!
 
Det hade onekligen varit trevligt med en sidonotering i någon av handlingarna där det framgått något som kopplat ihop Ture Skragge i Årtan med Ture Skragge i Roslagen. Jag ska nog inte ta gift på att jag inte kan ha missat det, men jag tror inte det. Men man kan ju hoppas att jag missat det, och att någon annan upptäcker det  
 
Jag uppfattar det som rätt illa ställt med digitaliserade domböcker från Stockholms län, än så länge. Jag ska själv gå till Stockholms stadsarkiv om några dagar, men jag har tyvärr planerat att gå igenom annat som inte heller är digitaliserat än, så jag kan inte lova att söka efter Skragge vid just detta besök, men det blir helt klart gjort senare (men det kanske dröjer till nästa semester, för innan det går det nog inte). Om någon annan tänker sig att studera i sammanhanget relevanta domböcker kan jag tipsa om följande:
- Domböckerna för Lyhundra härad och för Bro och Vätö skeppslag (Nedernäs ligger i Bro och Vätö skeppslag) finns på Stockholms stadsarkiv. Bro och Vätö skeppslag finns dock även på mikrofilm på Landsarkivet i Uppsala.
- I många fall, men inte alltid, så finns av någon anledning flera av domboksprotokollen för  häradena/skeppslagen i östra Uppland/norra  Stockholms län i arkivet för domböcker för Bro och Vätö skeppslag, trots att de egentligen hör till annat härad/skeppslag. T.ex finns under vissa tider vissa protokoll från Lyhundra härad, och andra härader i närheten, i Bro och Vätö skeppslags arkiv.
- För er som eventuellt inte är hemma i Roslagen kan jag också nämna att ett skeppslag (t.ex Bro och Vätö skeposlag) i princip är Upplands kustsocknars motsvarighet till inlandets härad.
///
Sven-Åke