NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014
Skrivet av: Sven-Åke Eriksson skrivet 2014-12-30, 19:25
Det här blir ett långt inlägg....
 
Igår tillbringade jag dagen på Krigsarkivet, främst för att följa Marcus Bromans tips om att titta igenom regementsräkenskaperna för Upplands ryttare/Livregementet till häst för att se om det kan ge något avseende Thure Skragge i (Neder)Näs, Roslags-bro sn (AB). Jag vet inte om det finns något nytt i detta för er andra, men nedan följer i alla fall en sammanfattning av vad jag hittade. Jag börjar med 1683, och går sedan bakåt i tiden. Från 1683 och framåt finns inga oklarheter tycker jag. (Min egen koppling till Ture Skragge är via hans dotter Elisabeth Skragge och hennes andre make, trumpetaren vid Upplands femmänningsregemente till häst och senare Livregementet till häst Johan Ågren, vilka bodde i Karlskyrka (nuvarande Söderby-Karl) sn (AB). Och sedan finns man kvar i Norrtäljetrakten i princip till idag).
 
Om jag inte anger någon källa så är det nedan alltid regementsräkenskaperna för Upplands ryttare/Livregementet till häst avseende angivet år som jag har använt. När det gäller de olika stavningarna för Thure Skragge nedan så har jag inte normaliserat något, utan använt källans stavning.
 
1683, Ryttmästare Magnus Brettholdts kompani:
Thure Skragge, Korpral i Andra korpralskapet, Han står i bl.a. Nääs, Roslags-Bro (AB).
 
1682, Ryttmästare Magnus Bredtholtz kompani:
Thure Skragge på 2 hästar. Korpral. Han står i Trästa, Häverö (AB), i Gottsta, Häverö (AB) och i Gudby(?), Länna (AB).
Detta år anges också en Johan Skragge som gemen ryttare i Kragsta, Lohärad (AB) och i Gränö, Väddö (AB).
 
1681, Ryttmästare Magnus Brettholtz kompani:
Thure Skragge, Korpral, Han står i Trästa, Häverö (AB), i Gottsta, Häverö (AB) och i Gudby(?), Länna (AB). i Grovsta, Länna (AB), i Aspsund, Söderby (AB) och i Västernäs, Väddö (AB)
Detta år anges också en Johan Skragge som gemen ryttare i Kragsta, Lohärad (AB) och i Gränö, Väddö (AB).
 
1680, Ryttmästare Magnus Bredtholdtz kompani:
Tuhre Skragge (det är inte jag som stavat fel, utan det står ”Tuhre”), Korpral, Han står i Väsby, Länna (AB), i Grovsta, Länna (AB) och i Gudby(?), Länna (AB).
 
1679, Erik Jonsson Sturcks kompani, som när detta skrevs 1679-10-13 befann sig i Skåne:
Här anges för Segerstad (S): Bonden Simon Turessons son Tuhre Schragge för Årtan.
 
1678, Erik Jonsson Sturcks kompani:
Här anges för Segerstad (S): Simon Turessons son Ture Schragge för Årtan.
 
1677, Joh Gyllenpistols kompani:
Här anges för Segerstad (S): Simon Turessons son Ture Schragge i Åhrtan.
 
1676, Ryttmästare Johan Gyllenpistols kompani:
Här anges för Segerstad (S): Ryttarens(?) Simon Turessons son Ture Skragge för årtan
 
1674, Ryttmästare Anders Fältreuters kompani:
Här anges för Segerstad: Bondens Simon Turessons måg för Årtan. (OBS, samma bonde som ovan, men hans måg istället för son).
 
1673, 1672 och 1671, Ryttmästaren Anders Fältreuters kompani:
Här anges för Segerstad: Simon Turessons måg för Årtan.
 
Mantalslängderna för Årtan i Segerstad (S) för åren 1642-1682 tycks alltid ange Simon (utan efternamn). Jag har dock inte kikat i varje mantalslängd, men nästan alla. Före 1642 verkar varken någon Simon eller Ture stå i mantalslängderna för Årtan.
 
Jordeboken för Årtan i Segerstad (S) 1652 anger Ryttarens Ture Simonssons tjänare. Kanske en felskrivning i jordeboken, för enligt mantalslängden hette han ju Simon).
 
Jordeboken för Årtan, Segerstad (S) 1650 anger Ryttarens Simon T()sons tjänare. (Efternamnet är kanske Turesson, men det är skrivet så otydligt att det lika gärna kan stå Tomasson eller något annat som börjar på ”T” och slutar på ”son”).
 
Även om detta inte bevisar att Thure Skragge i Nedernäs och i Årtan är samma person så motsäger det definitivt inte detta. Enligt Generalmönsterrullan för Södermanlands kompani 1710 skulle Thure Skragge blivit ryttare 1674, och blivit korpral 1680. Detta hänger ihop med ovanstående i och med att han i så fall var gemen ryttare i Årtan 1679 och korpral i Roslagen 1680. Det hänger också ihop med att Simon Turessons måg var ryttare för Årtan 1674, och från 1676 anges Ture Skragge – det kan ju innebära att Ture Skragge var ryttare 1674, men först efter att 1674 års rulla skrevs (för 1675 har jag inte hittat någon rulla). Dessutom överlappar inte Årtan och Nedernäs varandra, så fr.o.m. 1680 har Ture Skragge i Årtan ”försvunnit”, och före 1680 tycks ingen Ture Skragge finnas i något annat kompani. Om han därmed blev ryttare i slutet av 1674 så skulle den uppgift som Braunerhielm angett om att han var född 1659 innebära att han åtminstone hunnit fylla 15 år innan han blev ryttare. Men kunde man antas till ryttare när man var så ung?
 
Dessutom hänger det ihop med att, när kriget tog slut 1679, så flyttades ryttmästare Magnus Breitholz kompani från Värmland till Roslagen (Braunerhielm). Även om Ture Skragge i Årtan inte tillhörde just detta kompani så var även Erik Jonsson Sturcks kompani från Värmland. Enligt Braunerhielm var det ett tillfälligt upprättat kompani 1678-1679.
 
Även uppgiften om att Ture Skragge föddes 1659 verkar ju rimlig om hans far Simon Turesson anges i mantalslängden för Årtan 1642. Tyvärr vet jag inte var Simon Turesson fanns före 1642.
 
Så mycket tyder nog på att dessa båda Ture Skragge är samma person. Men något bevis är det inte.
 
Men om Thure Skragges far var Simon Turesson i Årtan, så hette alltså hans farfar Ture (kanske den Ture Andersson som nämns i annat inlägg ovan). I så fall stämmer det inte med Fryxells ”Wärmländsk slegte-bok” där hans far uppges heta Simon och hans farfar Simon Simonsson. Å andra sidan hänger inte Fryxell ihop med uppgiften hos Braunerhielm om att Ture Skragge i Nedernäs var kusin med Olof Olofsson Skragge Lagerborg heller.
 
Tyvärr lyckades jag inte hitta det brev från 1716 som Braunerhielm hänvisar till när han anger att Ture Skragge och Olof Skragge/Lagerborg var kusiner. Men han anger ju källan så det känns trovärdigt.
 
Kanske är det så att Ture Skragge i Årtan tog sig namnet Skragge från sin mor? För annars borde kanske även hans far Simon Turesson anges med namnet Skragge, vilket han inte verkar göra. Det är förstås bara en spekulation, men i så fall skulle Ture Skragge och Olof Lagerborg kunna vara kusiner genom att Ture Skragges mor var syster till Olof Lagerborgs far. Då borde Ture Skragges mor heta Olofsdotter. Men som sagt så är det bara ren spekulation. Kan någon ha stött på någon ”Olofsdotter Skragge” som kan passa in?
 
Som svar på Erik Mangsbos fråga om vilka personer som avses i Roslags-Bro (AB) husförhörslängd avseende Nääs 1709 så tolkar jag det som att uppgifterna avser Tures fru Elisabeth Boestadia (dotter till prästen i Estuna sn (AB) Petrus Jonae Boestadius) respektive Tures svärmor Margareta Kenicia (dotter till Johan Persson Kenicius, som sannolikt var son till ärkebiskopen Petrus Kenicius. Enligt dödboken dog Margareta Kenicia i Nedernäs 1712). Däremot har jag hittills inte lyckats förstå vem som avses med ”Syster”. Det kan ju vara den syster som tidigare varit gift med ryttaren i Årtan (som ovan benämns som Simon Turessons måg), eller en syster till Elisabeth Boestadia (hon hade två systrar, nämligen Margareta och Catharina). Men jag har kvar på min ”avprickningslista” att jag ska undersöka det…..
 
///
Sven-Åke