NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2014-12-30, 18:21
Kanske en militärhistoriskt kunnig person kan yttra sig mer i frågan?
Jag har emellanåt sett befälsgrader som kapten över bönderna och som ovan hövitsman över bönderna men tror att dessa titlar inte är synonyma med kapten respektive hövitsman. Kanske använde man den vanliga bondebefolkningen som en reserv och satte äldre erfarna militärer som befäl över dessa reserver?
Kan den utgamla men erfarna ryttaren Ture Andersson i Årtan fått uppdraget att bli befäl over bönderna just i detta syfte?
 
Två Ture i Årtan under tidigt 1600-tal låter inte alltför troligt som du är inne på.
Men innan jag känner mig mer säker önskar jag att någon vågar sig på att tolka åldersuppgiften i ÄL II (Älvsborgs lösen 1613, bildid: A0066074_00037). Kan det stå att han är över 60, 70, 80 eller 90 år gammal?
Hans skattepost är överstruken men om det beror på att han är ryttare eller för att han är utgammal vet jag inte. Om det beror på åldern kan man ju fråga sig vilken åldersgräns man hade när man inhämtade skatten i samband med Älvsborgs lösen för år 1613.
 
Jag kan också hålla med om att det är mer troligt att ryttaren nämnd 1654 (Karlstads rådhusrätt) håller till i närheten av Karlstad. Problemet är att jag inte finner någon annan ryttare Ture under tidigt 1650-tal vid en hastig genomgång av rullorna men jag kan ju givetvis ha missat en hel del. Men jag tror inte, helt utan bevis, att denna ryttare är identisk med Ture Simonsson Skragge i Årtan.
 
Sist denna gång, gamla ryttaren Ture Andersson är förlänat enligt Värmlands handlingar 1614:13 skatten från Årtan under sin livstid och så enligt kungligt brev daterat 9 mars 1614 (se vidare bildid: A0051193_00012). Ture Andersson och hans friheter nämns fortfarande i handlingar för år 1620 (se Värmlands handlingar 1620:2, bildid: A0051208_00335). Om det går att återfinna samma information i senare landskapshandlingar är för mig inte känt.