NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2014-12-29, 18:08
Vem var kusin med Ture Skragge?
Jag håller med om att det skulle vara mycket intressant att hitta befordringsförslaget från 1716 som nämner Ture Skragge. Det låter som en trovärdig uppgift men eftersom det finns flera som heter Olof Skragge i släkten vore det bra att få studera skrivelsen för att se hur entydig den är. I Braunerhielms ”biografiska anteckningar” verkar det, enligt tidigare inlägg här på AF, anses att Olof Olofsson (Skragge) Lagerborg var kusin med Ture Skragge medan det i Lagerborgs släktbok framställs som om det var Lagerborgs far Olof Olofsson Skragge som var kusin med Ture. Vilket är den rätta tolkningen?
 
Är Ture i Årtan identisk med Ture i Roslagen?
För att få hjälp att lösa denna fråga undrar jag om någon annan har stött på Ture i Årtan före 1676 eller har mer uppgifter om hans far Simon Turesson (eller den möjlige farfadern ryttaren Ture Andersson som var utgammal 1613)? Alltså efterlyser jag mer uppgifter och årtal som ringar in Ture Skragge i Årtan lite bättre och som förhoppningsvis kan visa eller utesluta att han är samma person som Ture Skragge i Roslagen.
 
I tidigare inlägg nämns att Ture Skragge red för Årtan 1676 och 1679. Årtalen passar bra till en karriär som började 1674 och ankomst till Uppland tidigt på 1680-talet. I så fall samma typ av förflyttning som beskrivits för flera andra ryttare. Det finns dock en detalj som skulle kunna vara besvärande för teorin att det rör sig om en och samma person i Värmland och Roslagen. En Ture ryttare satt nämligen tillfälligt fängslad i Karlstad 1654. Han fick hjälp att lösa sina skulder av sin syster Sigrid i Frubacka, en gård som bara ligger 3-4 km från ryttarbostaden Årtan i Segerstad. Eftersom det inte funnits gott om ryttare som heter Ture undrar jag om det kan vara vår Ture Skragge i Årtan som satt fängslad. Å andra sidan vore det inte så konstigt om det rörde sig om en annan Ture som kanske hörde till samma släkt (kanske farbror?). Uppgiften om fängelsevistelsen är kortfattat antecknad i domboken för Karlstads Rådhusrätt 1654.
 
Om misstanken rörande den fängslade Ture emellertid skulle vara riktig verkar han ha varit äldre än RoslagsTure. Den senare befordrades från cornett till löjtnant år 1700, till ryttmästare 1702 och enligt Lagerborg senare överstelöjtnant. Borde det inte vara i senaste laget att lämna sådana befordringar till någon som var en bit över 60 år, vilket väl Ture i Årtan borde varit om han var ryttare redan 1654?
 
Ture Skragge i (Neder) Näs vigdes 1691 i Estuna med Elisabeth Boestadia. Hans dotter Margareta Turesdotter Skragge vigdes 1715 i Roslags-Bro med kvartermästaren Anders Åkerman. Elisabeth Turesdotter Skragge vigdes 1721 med sergeanten Mattias Lundberg. Dessutom fanns en dotter Maria Turesdotter Skragge som föddes 1698 men troligen avled i unga år.