NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014
Skrivet av: Sven-Åke Eriksson skrivet 2014-12-20, 18:07
Hej,
Uppgiften om att ”min” Ture Skragge var ryttare vid Livregementet till häst redan 1674 finns i generalmönsterrullan för Livregementet till häst (Södermanlands kompani) 1710. Däremot framgår inte där vilket kompani han antogs till, och den uppgiften har jag inte hittat än. Den tidigaste bostadsort jag hittat är Näs, Roslags-Bro sn (AB) 1683 (Generalmönsterrullorna för Livregementet till häst och ryttmästare Bretholtz kompani 1686-1688).
 
Ovanstående är den enda källa jag har till uppgiften om att han var ryttare redan 1674, men jag har inte heller hittat något som motsäger den uppgiften. Kunde man verkligen vara ryttare redan 1674 om man var född 1659 (som anges i C.A.G. Braunerhjelms Kungl. Lifregementets till häst historia och Adam Lewenhaupts Karl XII:s officerare, Biografiska anteckningar), d.v.s. bara 14-15 år gammal beroende på när på året han föddes respektive antogs som ryttare?
 
Det är samma Ture Skragge som enligt ovan anges i Generalmönsterrullan för Roslags kompani 1704, och som då kom från Norra Uplands kompani. Tyvärr saknas generalmönsterrulla för Norra Uplands kompani de aktuella åren, men 1696 tillhörde han Roslags kompani, så han kan inte ha tillhört Norra Uplands kompani mer än något år.
 
Jag har inte hittat något patronymikon för honom i vare sig militära källor eller kyrkoböcker, utan bara i Fredrik Fryxells ”Wermlänsk slegte-bok” där han uppges vara son till Simon Skragge och sonson till en Simon Simonsson murmästare som jag uppfattar ifrågasätts ovan. Jag har även tittat i mantalslängderna, och hittar inget ytterligare där heller.
 
Jag har fler uppgifter om denne Ture Skragge, men inget som leder ytterligare bakåt i tiden (förutom födelseuppgiften ovan samt Fryxell).
 
///
Sven-Åke