NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 mars, 2014
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2014-02-02, 16:23
Hej Marcus,
 
Och stort tack för himla spännande upptäckter, som nog ställer en hel del i ett nytt ljus!
 
Inget hindrar förstås att Simon i Uggelsäter sedermera (på 1590-talet?) blev länsman, men att han åren 1572-77 var ryttare var förstås lite oväntat (även om yrket sedan tycks gå i släkten, med tanke på den Nils Simonsson som du skriver om här ovan, och den ryttargren med Simon Andersson som jag härstammar ifrån)...
 
Jag tog därför en nyfiken titt i militieräkningarna, och den 8 februari 1570 mönstrades - i Tveta socken - en antal värmländska ryttare. Några hemorter för ryttarna nämns tyvärr inte, men bland de som mönstras finns en (enda) vid namn Simon, och det är en Simon Sånesson (A0063676_00008).
 
Denne finns f ö inte med bland de värmländska ryttare som mönstrades - i Kils socken - den 17 mars 1569...
 
Just efternamnet Sånesson fick mig att haja till, för nog var väl en Såne skriven för Uggelsäter i landskapshandlingarna och skattelängderna före det att vår Simon dyker upp där(måste kolla mina gamla anteckningar)?
 
Skulle således hovmannen Simon kunna ha varit barnfödd i Uggelsäter?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian