NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 november, 2012
Skrivet av: Ing-Marie Haglund skrivet 2012-11-26, 22:01
Huva, nu har jag läst de avskrifter ur domböckerna som rör Simon Anderssons morsarv i W Uggelsäter:
 
Anders i Mässvik och N Simonsdotter har 4 söner: Simon, Lars, Olof Anderssöner och Amund(anders) Amundsson och  systrar Marit gift med ? och Gunnur gift med Bryngel Håkansson. Dvs 5 broderslotter totalt i och med att systrarna delar på 1/5.
 
Det som  sätter myror i huvudet på mig är att Amunds/Anders patronym är Amundsson och inte Andersson i notiserna. Det finns  flera förklaringar: 1)felskrivning/sammanblandning det ska vara Amund/Anders Andersson 2) Att N Simonsdotter fått sonen i ett tidigare/senare gifte.
 
Tyvärr har jag inte tillgång till MTL i Värmland men om det brodern Amund Amnundsson som nämns i 1641 års MTL och angiven ålder 60 stämmer är han född runt 1680 och dör före 1654 (Db).
 
Vad säger ni som har mer erfarenhet än mig när gäller namn i MTL och domböcker. Har det helt enkelt blivit fel i avskrifter alt. när protokollet skrevs vid tinget eller är han ett halvsyskon som ärver lika mycket mycket som de övriga efter sin mor men stannar kvar i Mässvik.