NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2012
Skrivet av: Åke Holmberg skrivet 2012-02-24, 18:32
Christian, en förklaring ifall vi skall förutsätt att Daniel också kan tillhöra barnaskaran är att Daniel redan hade eller var ut köpt i arvet. Det har jag sätt förut, då jag har en hel hög grenar i Värmland och den äldre forskning ofta stödjer sig på dessa domstolsprotokoll för att härleda släktskap. Ifrån min forskning från 1600-talet förekommer ofta, man får förutsätta att de släkt. Då man håll hårt i alla tegar hur liten den var vid arvsskiften. Men att vissa redan var ut köpta från arv av äldre syskon, fått fasta, det var ibland en förutsättning för att kunna odla jorden med någon form av lönsamhet eller att någon hade skulder som de var tvungna att reglera.
 
Jag har samma Vagge-Anders i min anor och har hela tiden varit lite skeptisk till hur han tillhör Skragge släkten. Men det blir mer troligt ju mer som kommer fram. Men jag håller med dig om vem är då den andra Anders, kan vara den samma. Kanske är det så att han vart angiven på flera ställen samtidigt. Dessa uppgifter kommer från olika platser, orter mm.  
Ja vi får läsa vidare, och slå våra kloka huvuden ihop. De här skall vi lösa en gång för alla.
 
//Åke