NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 februari, 2012
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2012-02-10, 16:00
Hejsan,
 
Jag hade en tanke om att ryttaren Simon Andersson var gift med en dotter till Simon (Simonsson) i Uggelsäter, och i egenskap av måg red för hemmanet (vilket ju inte var ovanligt), och att dessa var föräldrar till den Anders Simonsson som föds där år 1624.  
 
Om namnet Skragge kom in i den släktgrenen på mödernet kanske det förklarar Lagerborgs tystnad (inga döttrar till länsmannen Simon nämns, t ex, trots att denne enligt domboken år 1651 hade minst en dotter), tänkte jag.
 
Av 1631 års domboksutdrag (stort tack för tipset, Gunnar) framgår dock att ryttaren Simon Andersson mökränkt en kvinna men sluppit böter eftersom han lovade att gifta sig med henne. Han var alltså ogift vid den tiden.
 
Så - därest han inte var änkling, förstås - kan han väl svårligen vara far till Anders, född år 1624?
 
Då är vi tillbaka på ruta 1...och det gamla huvuspåret igen.
 
Vi vet alltså nu att den Simon som år 1635 bodde i Västra Uggelsäter var drygt 60 år gammal.
 
När mantalslängden år 1633 uppräknar Simon, Per och unge Simon i Västra Uggelsäter är ju frågan om det är ryttaren som avses, eller en son till Simon med samma namn?
 
Även noteringen i 1644 års jordbok om änkans tjänare tycker jag är intressant.  
 
Jag kan inte släppa tanken på att det är den äldre Simon (född före år 1575) som avlidit, och att det är hans son med samma namn som sedan dyker upp i mantalslängderna.
 
Eller är det månne ryttaren Simon Andersson (som f ö enligt 1632 års dombok var anklagad för dråp på en annan ryttare vid namn Sven Andersson) som avses?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian